Paterek Edward Antoni

Edward Antoni Paterek. (Źródło: ”Tradycje lotnicze Gminy Zaleszany”. Wydawnictwo Propaganda Sp. z o.o., Stalowa Wola 2013).

Edward Antoni Paterek urodził się 25.03.1944 r. w Agatówce, czyli we wsi, z której niemal widać lotnisko w Turbi. W1967 r. ukończył Technikum Automatyki Przemysłowej w Stalowej Woli. W latach1967- 1972 studiował na Wydziale Mechanicznym Politechniki Rzeszowskiej, uzyskując tytuł inżyniera mechanika. W latach 1961- 1962 pracował w Hucie Stalowa Wola, natomiast w latach 1962- 1965 w Pogotowiu Ratunkowym w Stalowej Woli. W 1965 r. podjął pracę jako tokarz w Elektrowni Stalowa Wola, którą zakończył w 2002 r. na stanowisku kierownika wydziału mechanicznego.

Z lotnictwem zaprzyjaźnił się w 1957 r., kiedy to w nowo powstałym Aeroklubie Stalowowolskim powstała sekcja modelarska i tam pod okiem Zbigniewa Nowakowskiego zaczął rozwijać swoje lotnicze pasje. Następnie wciągnął go sport spadochronowy i tej dziedzinie pozostał wierny na dłużej. Po szkoleniach w Aeroklubie Stalowowolskim trafił, w ramach służby wojskowej, do wojsk desantowych w Krakowie. Służbę wojskową zakończył w 1965 r., powrócił w rodzinne strony i niezależnie od kontynuowana swojej pasji spadochronowej rozpoczął szkolenie na pilota samolotowego, które ukończył uzyskując uprawnienia pilota I klasy. Jako najmłodszy pilot w Polsce zajął 3 miejsce w Okręgowych Zawodach Rajdowo- Nawigacyjnych w Rzeszowie oraz 4 miejsce na zawodach w Stalowej Woli.

Edward Paterek nie poprzestał na dotychczasowych zainteresowaniach i w 1986 r. został wyszkolony na pilota balonowego na ogrzane powietrze. Kolejną umiejętnością było uzyskanie uprawnień do lotów na motolotni, co spowodowało, że Aeroklub dwie motolotnie zakupił, a mistrz Paterek uczył na nich latać kolejnych pasjonatów.

Edward Paterek samodzielnie budował motolotnie (jako jeden z pierwszych na Podkarpaciu zbudował motolotnię) oraz samolot ultralekki HM-293 "Pou du Ciel", na podstawie oryginalnej dokumentacji. W latach 1990-tych myślał o zdobyciu planów i zbudo­waniu dwumiejscowego samolotu Mignet HM.1000 "Balerit". Później był posiadaczem samolotów typu TL-32 "Tajfun" i Fantasy Air "Cora" .

W latach 1999- 2005 był prezesem Aeroklubu Stalowowolskiego, a następnie został jego Honorowym Prezesem.

Oprócz latania, pasjonował się pływaniem, nurkowaniem i żeglowaniem. Był członkiem Ligi Obrony Kraju, Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Towarzystwa Wspierania Sportu, Aeroklubu Stalowowolskiego oraz Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego. Odznaczenia: Złoty Krzyż Zasługi, "Złoty Medal Aeroklubu Polskiego", "Zasłużony Działacz Lotnictwa Sportowego", "Zasłużony Działacz WOPR", Srebrny Medal "Za Zwalczanie Powodzi".

Konstrukcje:
Paterek Mignet HM-293 "Pou du Ciel", 1995, amatorski samolot ultralekki.

Galeria

  • Edward Antoni Paterek. (Źródło: ”Tradycje lotnicze Gminy Zaleszany”. Wydawnictwo Propaganda Sp. z o.o., Stalowa Wola 2013).

Źródło:

[1] "Tradycje lotnicze Gminy Zaleszany". Wydawnictwo Propaganda Sp. z o.o., Stalowa Wola 2013.
[2] Paterek Edward Antoni inż. mech. - Hübners Who is Who.

blog comments powered by Disqus