Kompol "Stratus R 7", ok. 1979
W 1980 r. dokładne plany wykonawcze lotni zostały opublikowane w czasopiśmie Zrób Sam nr 3/1980 i 4/1980.
Konstrukcja:
Szkielet wykonany z rur duraluminiowych PA7Nta 40x1,5 mm (krawędzie natarcia, kil, dźwigar) oraz PA7Nta lub PA6Nta 26x1,5 mm (trójkąt sterowniczy, maszt) i 20x1,5 mm (wsporniki odciągów poziomych krawędzi natarcia). Można było stosować rury o większej średnicy, np. 45x1,5 mm. Rury krawędzi natarcia i kila dzielone i łączone za pomocą tulejek duraluminiowych. Krawędzie natarcia usztywnione za pomocą salingów. Szkielet lotni usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł wykonanych z lotniczej linki stalowej o średnicy 2 mm, 2,5 mm i 3 mm. Kąt wierzchołkowy- 110 o.
Pokrycie pojedyncze, ukształtowane żebrami i przymocowane do kila za pomocą kieszeni. Pokrycie mogło być wykonane z dakronu, ortalionu lub folii zbrojonej (wykonywane były z niej podłogi namiotowe). Listwy (żebra) usztywniające wykonane z rowingu szklanego przesyconego żywicą, mogły być stosowane listwy wykonane z duralu lub drewna. Kątowy naddatek pokrycia- plus 2o.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji siedzącej lub leżącej.
Dane techniczne "Stratus R 7" (wg [1]):
Rozpiętość- 10,1 m, długość- 4,4 m, długość po złożeniu- 3,3 m, długość po złożeniu częściowym- 6,2 m, wydłużenie- 5,54, powierzchnia nośna- 18,4 m2.
Masa własna- 19- 23 kg.
Doskonałość- 7- 8.
Galeria
Źródło:
[1] Korpal P., Rycaj G. "Lotnia Stratus R-7". Zrób Sam nr 3/1980 i 4/1980.