Bobik-Jurek-Sokołowski hydrowiroszybowiec, 1968

Wiroszybowiec amatorski. Polska.
Hydrowiroszybowiec zbudowany w oddziale Ligi Obrony Kraju w Bytomiu. (Źródło: Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 54).

W latach 1960- tych w oddziale Ligi Obrony Kraju w Bytomiu istniała sekcja narciarstwa wodnego (wg [3]- klubu Zefir Bytom). Trzej członkowie tej sekcji: Aleksander Bobik, Czesław Jurek i Andrzej Sokołowski, zbudowali wiroszybowiec holowany za motorówką. Prawdopodobnie inspiracją był niemiecki wiroszybowiec obser­wacyjny Focke-Achgelis Fa-330 "Bachstelze" z czasów II wojny światowej.

Budowa rozpoczęła się w 1968 r. i zajęła 800 roboczogodzin, a pomoc w niej zaoferowało Przedsiębiorstwo Produkcji Materiałów Budowlanych w Chorzowie. Wiroszybowiec ważył zaledwie 35 kg i cechował się prostą konstrukcją. Posiadał łodziowy kadłub- rozwiązanie bardzo rozsądne przy planowanym użytkowaniu tylko nad wodą.

Oblot wiroszybowca miał miejsce 27.10.1968 r. na jeziorze Dzierżno koło Gliwic. Później tym wiroszybowcem wykonano wiele udanych lotów, w tym loty dla Polskiej Kroniki Filmowej.

Ciekawostką jest, że oficjalnie nie była to działalność lotnicza, lecz wodna. Wobec tego IKCSP i inne urzędy lotnicze, nadal niechętne konstrukcjom amatorskim, nie miały nic do powiedzenia.

Konstrukcja.
Konstrukcja wiroszybowca składała się z drewnianego kadłuba w kształcie łodzi, na którym zamontowany był pionowy pylon z dwułopatowym wirnikiem. Pylon usztywniony był do kadłuba  za pomocą odciągów linkowych.
Łopaty wirnika konstrukcji drewnianej zamocowane na piaście typu Bensen, sterowanie bezpośrednie za pomocą wiszącego drążka. Obroty wirnika w locie- 400 obr./min.

Dane techniczne (wg [3]):
Średnica wirnika- 6 m, długość kadłuba- 2,6 m, szerokość kadłuba- 1,1 m, wysokość- 1,7 m.
Masa konstrukcji- 42 kg.
Prędkość max- 60 km/h, prędkość startowa- 35- 37 km/h, prędkość lądowania- 15- 18 km/h.

Galeria

  • Hydrowiroszybowiec w	locie na	holu za motorówką. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).

Źródło:

[1] Konieczny J. R. "Na skrzydłach jak ptaki". Seria "Miniatury Lotnicze". Krajowa Agencja Wydawnicza RSW Prasa- Książka- Ruch. Warszawa 1976.
[2] Glass A. "Pierwsze powojenne samoloty amatorskie". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 54 (7/2009).
[3] Koziarczuk L. "Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002. Katalog  konstrukcji  wiropłatów  ZSRR, Polski i państw WNP". Wydanie 3. Wydawnictwo Weża-Druk. Łuck 2013.
blog comments powered by Disqus