K-01 / K-02 "Szellő", 1949
W 1948 r. węgierskie stowarzyszenie Országos Magyar Repülö Egyesület (Omre) ogłosiło konkurs na projekt szybowca szkolnego. Celem przetargu było opracowanie konstrukcji z zastosowaniem krajowych materiałów i wdrożenie jej do produkcji seryjnej. Szybowiec oznaczony K-01 "Szellő" zaprojektowany przez Sándora Kemeny zdobył drugą nagrodę. Zwycięzcą został szybowiec R-16 "Lepke", którego konstruktorem był Ernő Rubik. Został on skierowany do produkcji seryjnej, zbudowano 65 egz.
W 1949 r. została podjęta decyzja o kontynuowaniu prac nad szybowcem K-01. Projekt został zmodyfikowany przez konstruktora, przy współpracy György Mező z biura konstrukcyjnego stowarzyszenia Omre. Nowa wersja K-02 "Szellő" otrzymała płat o cięciwie 1,35 m, profilu G549 i z lotką szczelinową. Kadłub otrzymał kabinkę o okrągłych kształtach i belkę ogonową o przekroju kołowym. Szybowiec był zdolny do wykonywania lotów nawet przy słabych wiatrach. Korzystniejszy profil skrzydła i bardziej opływowy kadłub pozwoliły na uzyskanie doskonałości 18,5.
Prototyp został zbudowany w warsztatach kolejowych MÁV Istvántelki Főműhely i został oblatany 10.09.1949 r. Próby wykazały bardzo dobre właściwości lotne szybowca. Podjęta została decyzja dopracowaniu konstrukcji. Prace rozwojowe były prowadzone przez zespół konstruktorów: György Mező, Gábor Jereb i József Zappel. Zmodyfikowany wersja otrzymała oznaczenie K-02b. Prototyp tej wersji wykonał pierwszy lot 20.08.1950 r. Dokumentacja produkcji seryjnej została opracowana wspólnie przez biuro konstrukcyjne stowarzyszenia lotniczego Magyar Repülő Szövetség i biuro projektowe Sportárutermelő Vállalat, Esztergom.
W zakładach Sportárutermelő Vállalat zbudowano 89 (wg [1]- 78) szybowców seryjnych. Używane były do szkolenia aż do połowy lat 1960-tych.
W Polsce.
W konstrukcji płata szybowca K-02 "Szellő" zostały wykorzystane rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w polskim szybowcu WWS-1 "Salamandra".
Konstrukcja.
Jednomiejscowy grzbietopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Dane techniczne K-02b (wg [1]):
Rozpiętość- 12,7 m, długość- 6,49 m, wysokość- 1,9 m, powierzchnia nośna- 14,8 m2.
Masa własna-155 kg, masa użyteczna- 90 kg, masa całkowita-245 kg.
Prędkość max- 180 km/h, prędkość minimalna- 45 km/h, doskonałość przy prędkości 56 km/h- 18,5.
Galeria
Źródło:
[1] "Salamandra i jej zagraniczni krewni". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39 (2/2008).
[2] GLIDERS IN HUNGARY.
[3] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.