Järvenpää "Sisilisko", 1950

Szybowiec treningowy. Finlandia.
Szybowiec treningowy Järvenpää ”Sisilisko” (OH-SAB). (Źródło: via "Harmaat-Kotkat").

W latach 1947- 1949 Paavo Järvenpää zbudował zmodyfikowaną kopię szybowca WWS-1 "Salamandra", nazwaną "Sisilisko". Otrzymał znaki OH-PSB, zmienione później na OH-SAB. Szybowiec ten od "Salamandry" różniła kryta kabina oraz usterzenie o stałej cięciwie i z zaokrąglonymi końcami.

Szybowiec został oblatany w 1950 r. i używany przez 10 lat. Miał niską doskonałość, tylko 12,9. W 1971 r. trafił do zbiorów muzeum lotniczego w Tampere.

Dane techniczne "Sisilisko" (wg [1]):
Rozpiętość- 12,84 m, długość- 6,5 m, wysokość- 1,9 m, powierzchnia nośna- 17,0 m2.
Masa własna-120 kg, masa użyteczna- 160 kg, masa całkowita- 280 kg.
Prędkość minimalna- 44 km/h, doskonałość- 12,9, opadanie minimalne- 1,3 m/s.

Galeria

  • Szybowiec treningowy Järvenpää ”Sisilisko” (OH-SAB). (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954”. Tom 5).
  • Järvenpää ”Sisilisko”, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954”. Tom 5).

Źródło:

[1] "Salamandra i jej zagraniczni krewni". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39 (2/2008).
[2] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
blog comments powered by Disqus