Soštarić "Roda", 1949

Szybowiec treningowy. Jugosławia.
Szybowiec treningowy Soštarić ”Roda II” w barwach jugosłowiańskich. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

W końcu lat 1940- tych, w okresie przejścia ze szkolenia na szybowcach jednomiejscowych do szkolenia na szybowcach dwumiejscowych, inż. lvo Soštarić skonstruował dwumiejscowy szybowiec szkolny wykorzystując skrzydła i usterzenie od szybowca Soštarić / UTVA "Čavka". Nowy kadłub o postaci płaskiej kraty, w części tylnej - drewnianej, a w przedniej - z rur stalowych. Szybowiec otrzymał nazwę "Roda I". Miał on miejsca załogi nie osłonięte. Pierwszy egzemplarz miał skrzydła podparte zastrzałami w kształcie litery A, a drugi pojedynczymi zastrzałami. Pierwszy prototyp został oblatany w 1949 r.

Wersja seryjna "Roda II", opracowana w 1950 r., miała niską osłonę kabiny krytą płótnem, spawany tył kratownicy kadłuba i podparcie płata pojedynczymi zastrzałami.

Zbudowano ok. 25 egz. Szybowce "Roda" były eksportowane do Grecji.

W Polsce.

W konstrukcji płata szybowca "Roda" zostały wykorzystane rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w polskim szybowcu WWS-1 "Salamandra".

Dane techniczne "Roda" (wg [1]):
Rozpiętość- 12,7 m, długość- 6,7 m, wysokość- 1,6 m, powierzchnia nośna- 16,7 m2.
Masa własna-120 kg, masa użyteczna- 160 kg, masa całkowita-280 kg.
Prędkość minimalna- 44 km/h, doskonałość- 13, opadanie minimalne- 1,3 m/s.

Galeria

  • Soštarić ”Roda I”, rzut z boku. (Źródło: ”Salamandra i jej zagraniczni krewni”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39).
  • Soštarić ”Roda II”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: ”Salamandra i jej zagraniczni krewni”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39).
  • Prototyp szybowca przejściowego ”Roda I”, 1949 r. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954”. Tom 5).

Źródło:

[1] "Salamandra i jej zagraniczni krewni". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39 (2/2008).
[2] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.

blog comments powered by Disqus