Soštarić "Roda", 1949

W końcu lat 1940-tych, w okresie przejścia ze szkolenia na szybowcach jednomiejscowych do szkolenia na szybowcach dwumiejscowych, inż. lvo Soštarić skonstruował dwumiejscowy szybowiec szkolny wykorzystując skrzydła i usterzenie od szybowca Soštarić / UTVA "Čavka". Nowy kadłub o postaci płaskiej kraty, w części tylnej - drewnianej, a w przedniej - z rur stalowych. Szybowiec otrzymał nazwę "Roda". Miał on miejsca załogi nie osłonięte. Pierwszy egzemplarz miał skrzydła podparte zastrzałami w kształcie litery A, a drugi pojedynczymi zastrzałami. Pierwszy prototyp został oblatany w 1949 r.
Wersja seryjna, opracowana w 1950 r., miała niską osłonę kabiny krytą płótnem, spawany tył kratownicy kadłuba i podparcie płata pojedynczymi zastrzałami. Zbudowano ok. 25 egz. Szybowce "Roda" były eksportowane do Grecji.
W Polsce.
W konstrukcji płata szybowca "Roda" zostały wykorzystane rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w polskim szybowcu WWS-1 "Salamandra".
Dane techniczne "Roda" (wg [1]):
Rozpiętość- 12,7 m, długość- 6,7 m, wysokość- 1,6 m, powierzchnia nośna- 16,7 m2.
Masa własna-120 kg, masa użyteczna- 160 kg, masa całkowita-280 kg.
Prędkość minimalna- 44 km/h, doskonałość- 13, opadanie minimalne- 1,3 m/s.
Galeria
Źródło:
[1] "Salamandra i jej zagraniczni krewni". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39 (2/2008).