Antonow "Rot-Front 7" (RF-7), 1938

Szybowiec wyczynowy. ZSRR.
Szybowiec wyczynowy Rot-Front 7. (Źródło: archiwum).
Jednomiejscowy  szybowiec wyczynowy Rot-Front 7 został skonstruowany w biurze Olega Konstantinowicza Antonowa w końcu lat 1930-tych. W 1938 r. została zbudowana w Zakładzie Szybowcowym seria 5 egz. na zamówienie Centralnego Aeroklubu (CAK) im. W. P. Czkałowa. Stanowił on dalszy rozwój serii szybowców Rot-Front. Szybowiec posiadał szereg rozwiązań konstrukcyjnych, które zapewniały uzyskanie dużej prędkości lotu oraz wygodę i bezpieczeństwo pilota.

Szybowiec został starannie opracowany aerodynamicznie. Zakryta kabina została płynnie dopasowana do obrysu kadłuba. W celu zmniejszenia prędkości podczas startu i lądowania zastosowano klapy krokodylowe typu Schrenk, wychylane pod kątem 50 °. Szybowiec został starannie opracowany aerodynamicznie, dzięki czemu uzyskano wysoką doskonałość aerodynamiczną- 30,5. Poprzez różne środki, aby poprawić aerodynamikę wartości płatowca maksimum aerodynamicznych cech została wniesiona do 30,5 jednostek. Zwiększenie prędkości lotu na trasie zostało osiągnięte przez zastosowanie balastu wodnego o masie 80 kg. Zbiornik wody umieszczone zostały za pilotem, w środku ciężkości samolotu. Aby zmniejszyć prędkość lądowania, zastosowano hamulce aerodynamiczne, które powodowały zmniejszenie doskonałości aerodynamicznej do 10,5.

Na szybowcu RF-7 ustanowione zostały światowe rekordy:
- 6.07.1939 r. Olga Klepikowa, długość przelotu otwartego- 749,2 km,
- E. Prokhorow, rekord wysokości- 3388 m,
- E. Prokhorow, długość przelotu docelowego- 343 km,
- E. Zelenkow, długość przelotu docelowo- powrotnego- 94,8 km.

W Polsce.

Po wkroczeniu Armii Czerwonej do Lwowa, we wrześniu 1939 r. Józef Niespał pracował w warsztatach szybowcowych Płaniemyj Zawód Nr 5 Ossoawiachima (dawne Lwowskie Warsztaty Lotnicze) w charakterze konstruktora. Prowadził wówczas prowadził rekonstrukcję radzieckiego szybowca Rot-Front 7. Prace te były prowadzone do chwili wybuchu wojny niemiecko- radzieckiej 22.06.1941 r.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydło posiadało dwa dźwigary sklejone ze sobą za pomocą płyt, które tworzyły keson skrzydła.
Kadłub o konstrukcji wykonanej z podłużnic i wręg, pokrycie wykonane ze sklejki o grubości 1,5 do 3,5 mm.
Podwozie z pojedynczym kółkiem, chowanym w locie.

Dane techniczne Rot-Front 7 (wg [2]):
Rozpiętość- 16,24 m, długość- 5,0 m, wydłużenie- 21, powierzchnia skrzydeł- 12,5 m2.
Masa w locie- 410 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość lądowania- 88 km/h, prędkość minimalna- 85 km/h, doskonałość max- 29-30, opadanie minimalne- 0,76 m/s.

Galeria

  • Rot-Front 7, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] ”Polskie szybowce w Chinach”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 37 (10/2007).
[2] Krasilszczikow A.P. "Planery SSSR". Maszinostrojenije Moskwa 1991.
[3] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939- 1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
blog comments powered by Disqus