Shenyang X-9, 1977

Szybowiec szkolny. ChRL.
Szybowiec szkolny Shenyang X-9. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

W połowie lat 1970- tych opracowany został w Chinach szkolny szybowiec Shenyang X-9. Prototyp został oblatany prawdopodobnie w 1977 r. Konstrukcja szybowca została w dużej mierze oparta na szybowcu IS-A "Salamandra". Skrzydła i usterzenie poziome były wzorowane na elementach "Salamandry"-  usterzenie przejęto prawie bez zmian, natomiast skrzydła przerobiono, odsuwając końcówki o 1 m od płaszczyzny symetrii szybowca. Chińczycy zrobili zupełnie nowy kadłub, który miał wyraźny podział na część kabinową, mieszczącą dwuosobową załogę, oraz belkę ogonową.

Osiągi szybowca znacznie się poprawiły w stosunku do Shenyang X-5 / X-5A- doskonałość wynosiła 17, a opadanie - 0,96 m/s. Nie były to osiągi na poziomie światowym, jednak dla Chińczyków, którzy potrzebowali szybowca szkolnego były najwyraźniej wystarczające.

Wyprodukowano ok. 150 szybowców X-9.

Dane techniczne X-9 (wg [1]):
Rozpiętość- 14,42 m, długość- 7,33 m, wysokość- 2,32 m, powierzchnia nośna- 18,9 m2.
Masa własna- 230 kg, masa użyteczna- 150 kg, masa całkowita- 380 kg.
Prędkość dopuszczalna- 150 km/h, prędkość minimalna- 43 km/h, doskonałość max przy prędkości 60 km/h- 17, opadanie minimalne- 0,96 m/s.

Galeria

  • Szybowiec szkolny Shenyang X-9, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: ”Polskie szybowce w Chinach”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 37, 10/2007).

Źródło:

[1] ”Polskie szybowce w Chinach”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 37 (10/2007).
[2] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
blog comments powered by Disqus