ZEM-94 "Mozeta", ok. 1993

Kabinowa motolotnia doświadczalna ZEM-94 "Mozeta" została opracowywana i zbudowana w Instytucie Lotnictwa prawdopodobnie w 1993 r. Konstruktorem motolotni był dr. inż. Jerzy Wolf. Zbudowana została w ramach projektu finansowanego przez Komitet Badań Naukowych pt. Powiększenie Osiągów Miękkopłata. Był to dalszy rozwój poprzedniej konstrukcji ZEM-92 / ZEM-93. W motolotni zastosowany został niekonwencjonalny ”samolotowy” układ sterowania z drążkiem oraz obudowana kabina.
W 1993 r. motolotnia ZEM-94 miała wydaną przez Komisję Techniczną Sekcji Lotniowej Aeroklubu Warszawskiego Metrykę Motolotni z wpisami przeprowadzonych badań technicznych i dopuszczeniem do eksploatacji ze znakami PL- ABC. Do października 1995 r. na motolotni wykonano ok. 200 lotów próbnych, które wykazały duże różnice w sterowaniu między motolotnią sterowaną drążkiem, a lekkimi samolotami. M.in. podczas przeciągnięcia, odwrotnie niż w samolocie, siły na drążku wzrastają. Lot w warunkach termicznych charakteryzuje się dużymi, zmiennymi siłami na drążku. W październiku 1995 r. motolotnia ZEM-94 "Mozeta" prezentowana była na wystawie Najnowsze osiągnięcia polskiego przemysłu lotniczego.
Wg "World directory of Leisure Aviation 1997/1998" motolotnia była produkowana seryjnie. Prawdopodobnie jednak powstały tylko 4 egz. ram do wózków motolotni. Powstały w miejscowości Końskie pod egidą J. Wolfa. Budowa tych motolotni nie została ukończona. Wg innych źródeł- w Końskich budowane były dwie motolotnie tego typu, pierwsza z nich miała być oblatana w 2003 r.
Dalszym rozwojem konstrukcji była motolotnia ZEM-3.
Konstrukcja.
Silnik- o mocy 37 kW (50 KM).
Dane techniczne ZEM-94 (wg [4]):
Masa własna- 170 kg, masa max- 380 kg.
Prędkość max- 130 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Henryk Doruch - informacje.[2] Informacje własne.
[3] Caban A. Miękkopłaty Jerzego Wolfa - część II - DlaPilota.
[4] Noskowski M. "Najnowsze osiągnięcia polskiego przemysłu lotniczego". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1995.