Ohar / Ohar 2, lata 2000- ne (?)

Wózek motolotniowy. Polska.
Wózek motolotniowy Ohar, bez napędu, w widoku z boku. (Źródło: archiwum).

Wózek motolotniowy Ohar / Ohar 2 został skonstruowany i zbudowany przez  Jarosława Eppela. Brak informacji o dacie opracowania wózka (lata 2000-ne lub czy też jeszcze w latach 1990-tych ?). Wózek prezentowany był na Zlocie Konstrukcji Amatorskich w Turbii w 2002 r.

Użytkownicy wózków motolotniowych Ohar:
- w dniu 14.09.2003 r. doszło do wypadku motolotni z wózkiem Ohar (znaki rejestracyjne PL-LDP) w Sochaczewie. Postępowanie w sprawie ustalenia przyczyn zdarzenia zostało umorzone za zgodą użytkownika statku powietrznego,
- właścicielem motolotni z wózkiem Ohar (zakupiony ok. 2010 r. od kolegi z Aeroklubu Łódzkiego) jest Bogusław Dudek z Dąbrowy Górniczej- znaki rejestracyjne SP-MLDB. Posiadała silnik lotniczy HKS, ale zawiódł. Podczas jednego z lotów obroty spadły, potem przestał pracować. Na pokładzie motolotni był jeszcze brat pan Bogusława. Z wysokości 300 m przelecieli lotem ślizgowym 2,5 km i bez problemu przyziemili. Później zastosowano silnik motocyklowy BMW,
- dr inż. Zbigniew Czerwik lata i szkoli (pisane w styczniu 2014 r.) w Aeroklubie Łódzkim na motolotni Ohar ze skrzydłem "Libre 2" i silnikiem Rotax 582 CDI- znaki rejestracyjne SP-MLDD.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wózek motolotniowy o konstrukcji metalowej.
Rama typu "L" wykonana z rur stalowych. Przednia cześć osłonięta owiewką laminatową. Tylna część wózka nie osłonięta. Miejsca załogi odkryte.
Podwozie trójkołowe. Przednie kółko amortyzowane i wyposażone w hamulec. Goleń tylna kompozytowa.

Wyposażenie- zestaw podstawowych przyrządów pokładowych, radiostacja. Wózek jest przystosowany do zabudowy systemu ratowniczego (GRS).

Silnik- do napędu stosowane są silniki różnych typów, np.:
- samochodowy Subaru EA-71 o mocy 56 kW (76 KM) z przekładnią pasowo-zębatą i śmigłem Fiti,
- samochodowy Suzuki,
- motocyklowy BMW o mocy 63 kW (86 KM),
- lotniczy HKS 700E Sport o mocy 44 kW (60 KM),
- Rotax 582 o mocy 48 kW (64 KM) z przekładnią pasową-zębatą o przełożeniu 3:1,
- Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM).
Zbiornik paliwa o pojemności 60 l lub 65 l, umieszczony pod siedzeniem pasażera.

Dane techniczne Ohar, silnik BMW (wg [1]):
Masa motolotni bez paliwa- ok. 200 kg.
Zakres prędkości- od 70 km/h do ponad 100 km/h, prędkość przelotowa- 85 km/h, czas lotu max- 10 h.
Średnie zużycie paliwa- ok. 6 l/h.

Galeria

  • Wózek motolotniowy Ohar, bez napędu, w widoku z tyłu. Dobrze widoczna konstrukcja podwozia głównego i zbiornika paliwa. (Źródło: archiwum).
  • Tablica przyrządów i kółko przednie. (Źródło: archiwum).
  • Wózek motolotniowy Ohar, bez napędu, w widoku z przodu. (Źródło: archiwum).
  • Wózek motolotniowy Ohar z silnikiem Rotax 503. (Źródło: archiwum).
  • Wózek motolotniowy Ohar z silnikiem Rotax 503. Widok z tyłu. (Źródło: archiwum).
  • Wózek motolotniowy Ohar z silnikiem Rotax 503. Fotele załogi. (Źródło: archiwum).
  • Wózek motolotniowy Ohar z silnikiem Rotax 503. Widok z tyłu. (Źródło: archiwum).
  • Silnik Rotax 503. (Źródło: archiwum).
  • Motolotnia Bogusława Dudka z wózkiem Ohar (SP-MLDB). (Źródło: J. Dobkowski via Przegląd Oponiarski nr 11/2013).
  • Motolotnia Zbigniewa Czerwika z wózkiem Ohar i skrzydłem ”Libre II” (SP-MLDD). (Źródło: via Aeroklub Łódzki).
  • Wózek Ohar prezentowany na Zlocie Konstrukcji Amatorskich w Turbii w 2002 r. (Źródło: Aleksander Dobrzański via Damian Lis).

Źródło:

[1] Dobkowski J. "Poczuć się wolnym". Przegląd Oponiarski nr 11/2013.
[2] Subaru EA-71. Youtube.com.
[3] "Uchwała o umorzeniu postępowania ws. wypadku motolotni Ohar PL-LDP 174/03". Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.
[4] Paweł Słomski - informacje.

blog comments powered by Disqus