Hummel "Bird", 1980

Amatorski samolot sportowy. USA.
Amatorski samolot sportowy Hummel ”Bird”. (Źródło: Chris Hawley via ”Wikimedia Commons”).

Samolot amatorski Hummel "Bird" został zaprojektowany przez amerykańskiego Morry Hummla. Jest to mały, jednomiejscowy samolot o konstrukcji metalowej, zazwyczaj napędzany silnikiem Volkswagen o mocy od 24 kW do 33 kW, chociaż z powodzenieminne stosowane są silniki innych typów. Stanowi dalszy rozwój samolotów Parker "Teenie Two", zaprojektowanego przez Calvina Parkera na początku lat 1970-tych oraz Watson GW-1 "Windwagon", konstrukcji Gary Watsona.

Jesienią 1979 r. Morry Hummel kupił plany samolotu Watson GW-1 "Windwagon" i przystapił do amatorskiej budowy samolotu. W trakcie prac wprowadził w jego konstrukcji szereg zmian, m.in. w budowie kabiny, statecznika poziomego, skrzydło zostało całkowicie przeprojektowane, podwozie zostało zmienione z trójkołowego z kołem przednim na układ klasyczny. Samolot został ukończony w 1980 r.

Samoloty Hummel "Bird" budowane są przez konstruktorów- amatorów na podstawie zakupionych planów konstrukcyjnych. Istnieje również możliwość nabycia gotowych elementów samolotu w firmie Hummel Aviation.

W Polsce.

W 2012 r. Andrzej Patro ukończył budowę samolotu Hummel "Bird" (patrz Patro- Hummel "Bird").

Konstrukcja.
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Profil płata Clark Y (zmodyfikowany).
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Volkswagen o mocy w zakresie od 24 kW (32 KM) do 33 kW (45 KM).

Dane techniczne Hummel "Bird" (wg [1]):
Rozpiętość- 5,49 m, długość- 4,06 m, powierzchnia nośna- 5,31 m2.
Masa własna- 136 kg, masa całkowita- 240 kg.
Prędkość max- 233 km/h, prędkość przelotowa- 161- 185 km/h, prędkość przeciągnięcia- 61 km/h, pułap- 3000 m.

 

Źródło:

[1] Hummel Aviation.
[2] Lotnicza Polska.
[3] "Hummelbird Andrzeja Patro". "Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego- EAA 991".

blog comments powered by Disqus