UL-JIH "Kolibřik", ok. 1995

Ultralekki samolot sportowy. Czechy.
Ultralekki samolot sportowy UL-JIH ”Kolibřik”, użytkowany w Polsce w 2009 r. (Źródło: archiwum).

Ultralekki samolot jednosilnikowy UL-JIH "Kolibřik" został opracowany w firmie UL-JIH Jiři Hrdlička w połowie lat 1990-tych. Pierwszy samolot seryjny został zbudowany w 1997 r.

W Polsce.

W 2002 r. został sprowadzony do Polski samolot UL-JIH "Kolibřik" pierwszy seryjnie wyprodukowany egzemplarz samolotu tego typu, który posiadał czeskie znaki OK-CUD12. Był hangarowany w Aeroklubie Konińskim, użytkowany dorywczo przez różne osoby (gdyż właściciel w praktyce sam go nie użytkował) i przejściowo nosił znaki rozpoznawcze ukraińskie ŁA-0465. Nalot uzyskany podczas tej dorywczej eksploatacji był niewielki. Kolejny polski współwłaściciel nabył go do spółki z inną osobą 08.11.2004 r. i ponownie zarejestrował w Republice Czeskiej, ze znakami rozpoznawczymi OK-KUR12. W dniu 27.06.2005 r. na lotnisku Aeroklubu Konińskiego w miejscowości Kazimierz Biskupi, współwłaściciel samolotu wykonywał kołowanie i rozpędzanie samolotu po pasie startowym. W trakcie rozpędzania pilot doprowadził do oderwania samolotu i przejścia na wznoszenie. Na wysokości około 10-15 m wykonał prawy głęboki zakręt w kierunku lotniska, gwałtownie obniżył lot i zderzył się z ziemią, w wyniku czego pilot poniósł śmierć, a samolot został całkowicie zniszczony.

W 2009 r. znajdował się w Polsce samolot "Kolibřik" z silnikiem Hirth (rok produkcji 1997).

Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej metalowo- kompozytowo- drewnianej.
Pokrycie skrzydeł z tkaniny syntetycznej.
Kabina zakryta.
Pokrycie usterzenia z tkaniny syntetycznej.
Podwozie trójpodporowe z kołem przednim, stałe. Hamulec  bębnowy tylko na kole podwozia przedniego.

Silnik- Rotax 503UL CB1V mocy startowej max- 35 kW (48 KM) lub Hirth. Śmigło pchające.

Źródło:

[1] "Raport końcowy wypadku lotniczego zdarzenie nr: 96/05. Samolot ultralekki Kolibřik, OK-KUR14. 27 czerwca 2005,Kazimierz Biskupi (EPKB)". Ministerstwo Transportu. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Warszawa 2006.
[2] Informacja własna.

blog comments powered by Disqus