ELA-07, 1996

Wiatrakowiec ultralekki. Hiszpania.
Wiatrakowiec ELA-07S (OK-QWA-12) prezentowany na Pikniku Lotniczym w Golędzinowie, wrzesień 2013 r. (Źródło: Copyright Kornel Kempiński).

Firma ELA Aviation wiatrakowcami zajmuje się od 1996 r. Uważana jest za największego producenta ultralekkich statków powietrznych w Hiszpanii i jednego z większych w Europie. Cechą odróżniającą wiatrakowce firmy ELA od innych produktów na rynku jest szczególna dbałość o stylistykę. Cechą charakterystyczną wiatrakowców ELA jest także trymer pneumatyczny, który potrafi w bardzo krótkim czasie skutecznie i precyzyjnie wytrymować wiatrakowiec.

Wiatrakowiec ELA 07 został zbudowany w 1996 r.

Jet wyposażony w zdwojony układ sterowania co czyni go zdatnym do szkolenia. Dodatkowo po uzyskaniu zgody nadzoru lotniczego państwa rejestracji oprócz szkolenia i użytkowania rekreacyjnego, właściwości pilotażowe tego wiatrakowca pozwalają idealnie wykorzystywać go w transporcie powietrznym, leśnictwie, patrolowaniu granic, przy hodowli zwierząt, patrolowaniu ruchu drogowego, kontrolowaniu słupów wysokiego napięcia, pracach agrolotniczych, fotografii, filmowaniu, przy opryskach, odymianiu i innych czynności nie wymagających lotu w zawisie. Są to typowe rodzaje prac, przy których wymagana jest bardzo mała prędkość postępowa, z którą może operować ten wiatrakowiec. Sterowność statku powietrznego we wszystkich konfiguracjach jest wyjątkowo dobra i ponieważ nie jest możliwe wprowadzenie maszyny w przeciągniecie, lub korkociąg, to wiatrakowiec ten charakteryzuje się bardzo wysokim współczynnikiem bezpieczeństwa. Krótki start i lądowanie pozwala na operowanie tym statkiem powietrznym ze startowisk o niewielkich wymiarach.

Wersje:
- ELA 07s- charakteryzuje się bogatym wyposażeniem oraz kabiną, która jest wyższa niż w modelu "Cougar" i zapewnia komfort podczas podróży,
- ELA 07 "Cougar"- jest tańszym i skromniej wyposażonym wiatrakowcem w porównaniu do modelu ELA 07s,  
- ELA 07 Agro- przeznaczonym dla rolnictwa, zaprojektowanym do wykonywania oprysków. Ramię do oprysków ma 8,25 m szerokości, skuteczna szerokość pasa oprysków to 15 m. Ramię można bardzo szybko i łatwo złożyć, przez co wiatrakowiec zajmuje bardzo mało miejsca w hangarze. Ramię może pozostać złożone podczas lotu zmniejszając opór i wydatnie wpływając na prędkość i manewrowość w locie. Wyposażony jest w zbiornik na chemikalia o pojemności 130 l. Może być również używany jako dwumiejscowy i wykorzystywany do lotów patrolowych, oceny stanu upraw z powietrza przy pomocy zdjęć w podczerwieni czy też ewentualnej oceny zniszczeń upraw.

W Polsce.

Użytkowany jest wiatrakowiec ELA-07S, który posiada czeskie znaki rejestracyjne OK-QWA-12. W latach 2011- 2013 prezentowany był na Pikniku Lotniczym w Golędzinowie.

W 2014 r. do ewidencji sprzętu lotniczego został wpisany 1 wiatrakowiec ELA 07 "Cougar" (SP-XREY), natomiast w 2015 r. kolejny (SP- XKOR).

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wiatrakowiec.
Łopaty wirnika wykonane z materiałów takich jak: duraluminium, włókno szklane, włókno węglowe i są zamontowane na ruchomym hub barze, który zapewnia osiowość i regulację torowości łopat. Łopaty wirnika zostały dokładnie wyważone. Głowica wirnika jest wykonana ze stali nierdzewnej i duraluminium, a także z wysokowytrzymałych mechanicznie stalowych części, które zostały zastosowane w niektórych jej podzespołach. Wirnik jest osadzony na tulejach z brązu i na śrubach wykonanych z wysokowytrzymałej stali. Układ prerotacji pozwala rozkręcić wirnik max do 300 obr./min. Mechanizm prerotacji składa się z trzech oddzielnych podzespołów. Pierwszym z nich w kolejności przekazania napędu jest sprzęgło składające się z dwóch kół pasowych, uruchamiane za pomocą dźwigni znajdującej się po lewej stronie, która napina pasek przenoszący ruch z jednostki przeniesienia napędu zamontowanej na dwóch przegubach kardana do przekładni kątowej. Przekładnia kątowa poprzez następną jednostkę przekazania napędu przenosi ruch do Bendixu, który jest sprzężony z kołem zębatym głowicy wirnika.
Główna rama wiatrakowca jest wykonana z rur ze stali nierdzewnej pospawanych metodą TIG, co zapewnia niewystępowanie korozji w całej strukturze. Miejsca załogi w układzie tandem, odkryte. Kabina wykonana z włókna węglowego. Posiada bardzo obszerne laminatowe fotele, których wytrzymałość liczona jest na przeciążenia dochodzące do 9 g.
Usterzenie wykonane z włókna węglowego.
Podwozie stałe, trójkołowe, ze sterowanym kołem przednim. Podwozie główne ma kształt łuku i zostało wykonane z włókna szklanego przesączonego żywicą epoksydową. Do podwozia głównego zamontowano owiewki kół i układ hamulcowy.

Wyposażenie- zestaw przyrządów nawigacyjnych i przyrządów kontroli pracy silnika.
Instalacje: elektryczna.

Silnik- czterocylindrowy typu boxer Rotax 912 ULS o mocy max 74 kW (100 KM) lub Rotax 914 UL o mocy 85 kW (115 KM). Śmigo pchające, trójłopatowe z kompozytu węglowego śmigło DUC Windspoon przestawialne na ziemi.

Dane techniczne ELA 07 (wg [4]):
Średnica wirnika- 8,23 m, długość- 5,707 m, wysokość- 2,75 m.
Masa własna- 254- 264 kg, masa użyteczna- 190- 200 kg, max masa startowa- 450 kg.
Osiągi (wg [5]): prędkość dopuszczalna- 161 km/h, prędkość przelotowa- 97- 137 km/h, prędkość minimalna- 40 km/h, wznoszenie- 198 m/min., długość startu- 100 m, długość lądowania- 0- 30 m.

Dane techniczne ELA 07s (wg [4]):
Średnica wirnika- 8,23 m, długość- 5,707 m, wysokość- 2,75 m.
Masa własna- 254- 264 kg, masa użyteczna- 190- 200 kg, max masa startowa- 450 kg.
Osiągi (wg [5]): prędkość dopuszczalna- 161 km/h, prędkość przelotowa- 97- 145 km/h, prędkość minimalna- 22 km/h, wznoszenie- 305 m/min., długość startu- 70 m, długość lądowania- 0- 30 m.

Dane techniczne ELA 07 Aegro (wg [6]):
Masa własna- 10 kg, masa startowa max- 495 kg.
Prędkość dopuszczalna- 175 km/h, prędkość przelotowa- 140 km/h, prędkość oprysków- 113 km/h, prędkość minimalna- 35 km/h, wznoszenie- 7 m/s, zasięg- 400 km, rozbieg- 80 m, dobieg- 0- 10 m.

Źródło:

[1] Lotnicza Polska.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.
[3] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2015”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2015.
[4] "Instrukcja obsługi technicznej wiatrakowca ELA 07/07S".
[5] "Instrukcja użytkowania w locie FLIGHT MANUAL".
[6] Wiatrakowiec ELA - Maszyny rolnicze.
blog comments powered by Disqus