Joachimczyk-samolot, 1911
(DFG-Vierdecker, "Maikafer")

Samolot pionierski. Polska/Niemcy.
Samolot Joachimczyka. (Źródło: archiwum).
Inż. Alfred Marceli Joachimczyk zaprojektował w 1910 r. samolot, którego budowa została ukończona wiosną 1911 r. w firmie Deutsche Flugmaschinenbau-Gesellschaft (DFG) w Berlin-Rummelsburg. Samolot miał interesujący układ płatów w tandem. Był próbowany w Bork i w Johannisthal koło Berlina. W marcu 1911 r. podczas prób został uszkodzony i nie wzniósł się w powietrze. Konstruktor wydłużył przód kadłuba. W kwietniu Joachimczyk w trzech lotach uzyskał łączny czas 19 min. a pilot Gabriel 13 min. w jednym locie. Innym pilotom nie udało się na nim wznieść się w powietrze. W listopadzie 1911 r konstruktor poważnie uszkodził samolot. Samolot otrzymał przezwisko ”Maikafer” (Chrabąszcz), a był też nazywany DFG-Vierdecker (czteropłat DFG).

Konstrukcja:
Dwumiejscowy samolot o układzie płatów w tandem, konstrukcja drewniana.
Płat przedni i tylny o obrysie podobnym jak samolotu Blériot XI, drewniane, dwudźwigarowe, kryte płótnem, usztywnione linkami mocowanymi do kozłów z rur stalowych i do kadłuba. Płat tylny utrzymywany spiralnymi sprężynami w neutralnym położeniu- służył jako ster wysokości.
Kadłub kratownicowy, drewniany, usztywniony drutem, kryty płótnem. Kabina z pilotem leżącym głową do przodu. Przód kadłuba z oknami z celuloidu.
Do środkowej części kadłuba umocowane dwupłatowe stateczniki poziome, a miedzy nimi stery kierunku.
Podwozie główne i ogonowe z kołami i szerokimi płozami. Pod przodem kadłuba łukowe płozy dodatkowe.

Silnik- rzędowy Argus o mocy 38 kW (50 KM), umieszczony w kadłubie, napędzał dwa pchające, przeciwbieżne czterołopatowe śmigła.

Dane techniczne (wg [2]):
Rozpiętość- ok. 10,5 m, długość- ok. 10 m, wysokość- ok. 2,3 m, powierzchnia nośna- ok. 30 m2.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus