Aeros "Profi TL", ok. 2007

Skrzydło motolotni. Ukraina.
Skrzydło motolotni Aeros ”Profi TL”. (Źródło: ”Aeros Ltd”).

Skrzydło motolotniowe "Profi TL" zostało opracowane w ukraińskiej firmie Aeros Ltd. Zbudowane zostało w nowoczesnym układzie bezmasztowym, co wskazuje nawet nazwa skrzydła- skrót od Top Less. Konstrukcja jest wykonana z rur duralowych z pływającym dźwigarem. Solidne zastrzały zastąpiły zwykłe naciągi sterownicy co zmniejszyło opór i poprawiło właściwości lotne. Górna powierzchnia nie posiada w ogóle żadnego olinowania. Zwichrzenie geometryczne zapewnia wewnętrzna konstrukcja płata. Skrzydło jest tak zaprojektowane by maksymalnie obniżyć prędkość przeciągnięcia, a jednocześnie być komfortowe podczas latania w trudnych, turbulentnych warunkach. Do budowy skrzydła użyto tkaniny NCV z ochroną przed promieniowaniem UV.

Zaletą lotni bezmasztowej jest mniejszy opór czołowy stawiany przez skrzydło i co za tym idzie– mniejsze zużycie paliwa w stosunku do identycznej motolotni z klasycznym skrzydłem. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość częściowego złożenia skrzydła poprzez przesunięcie rur krawędzi natarcia do tyłu, bez konieczności ściągania go z wózka. Złożona w ten sposób motolotnia wymaga znacznie mniejszej przestrzeni do hangarowania. Cechą charakterystyczną skrzydeł bezmasztowych jest zauważalny w locie wzrost prędkości lotu. Opcjonalnie, skrzydło może być wyposażone we wkładki węglowe zamontowane na krawędzi natarcia. Elektryczny trymer w łatwy i wygodny sposób pozwala utrzymać pożądaną prędkość przelotową. Skrzydło w wersji bazowej posiada winglety.

Skrzydło motolotniowe "Profi TL" produkowane jest w dwóch rozmiarach o powierzchni nośnej 14,52 i 12,5m2.

W Polsce.

Skrzydła motolotniowe "Profi TL" użytkowane są również w Polsce, m.in. Wiesław Duda (zamówił je w listopadzie 2009 r., a otrzymał w marcu 2010 r.).

W dniu 6.08.2013 r.  w Rybniku doszło do wypadku motolotni ze skrzydłem "Profi TL", w którym pilot i pasażer motolotni ponieśli śmierć na miejscu. przyczyną wypadku był błąd popełniony podczas rozkładania skrzydła. Błąd ten polegał na niewłaściwym zamocowaniu linek naciągu dźwigara do haka znajdującego się na końcówce rury kilowej. Najprawdopodobniej przez nieuwagę, na hak został założony uchwyt z taśmy, a nie metalowa szekla. W wyniku normalnych obciążeń, występujących w czasie lotu taśma uległa zerwaniu.

Konstrukcja.
Kąt wierzchołkowy- 128°.

Dane techniczne "Profi TL" (wg [4]):
Rozpiętość- 10,0 m, powierzchnia nośna- 14,5 m2, wydłużenie- 6,9.
Masa własna- 52 kg, masa max motolotni- 450 kg.
Prędkość max- 140 km/h, prędkość przelotowa- 85-125 km/h, prędkość minimalna- 52 km/h.

Galeria

  • Skrzydło motolotni Aeros ”Profi TL”. (Źródło:  www.aeros.com).

Źródło:

[1] Lotnicza Polska.
[2] Przemek "Skrzydła Topless". Lotnicza Polska.
[3] łs "Skrzydło Profi TL". Lotnicza Polska.
[4] Aeros.
[5] "Informacja wstępna dotycząca katastrofy motolotni z dnia 6 sierpnia 2013 r.". dlapilota.pl.
blog comments powered by Disqus