ProFe "Straton D8" / D-8 "Moby Dick", lata 1990- te
Jednomiejscowy motoszybowiec ultralekki ProFe "Straton D-8" został zaprojektowany i zbudowany w czeskiej firmie ProFe. Był to dalszy rozwój motoszybowca ProFe "Mini Straton D-7". Wersja dwumiejscowa otrzymała oznaczenie D-8 "Moby Dick".
W Polsce.
W 2009 r. użytkowany był w Polsce motoszybowiec D-8 "Moby Dick". Właścicielem motoszybowca był Paweł Kotasiński. Hangarowany był koło Częstochowy i zarejestrowany w Czechach (OK-BUK05). Napęd stanowił początkowo silnik Trabant, wymieniony później na Rotax 447.
W 2014 r. Paweł Kotasiński stał się właścicielem samolotu D-8 "Moby Dick" (znaki rejestracyjne OK-ZUE18), który został zbudowany w Czeskiej Republice. Samolot osiada zbiornik paliwa między skrzydłami. Pozostałe lub większość mają dwa zbiorniki paliwa - po jednym w lewej i prawej burcie. Napęd stanowi Rotax 503 z jednym gaźnikiem o mocy 33 kW (45 KM). Zegary w pierwszej i drugiej kabinie, dwuster. Hangarowany był wówczas w Kłobucku koło Częstochowy.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy, w wersji D-8 "Moby Dick"- dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy ("parasol").
Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie motylkowym (Rudlickiego).
Podwozie w układzie klasycznym, stałe.
Silnik- stosowano różne typy silników, np. samochodowy Trabant o mocy 18 kW (24 KM), Rotax 447 o mocy 29,8 kW (40 KM), Rotax 503 o mocy 33 kW (45 KM)..