ProFe "Mini Straton D-7", 1988

Motoszybowiec ultralekki. Czechosłowacja / Czechy.
Motoszybowiec ultralekki ProFe ”Mini Straton D-7”. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).

Jednomiejscowy motoszybowiec ultralekki ProFe "Mini Straton D-7" został zaprojektowany i zbudowany w czeskiej firmie ProFe. Prototyp został oblatany w 1988 r. i po raz pierwszy został zaprezentowany w 1992 r. w USA na zlocie AirVenture. Dostarczany w postaci zestawów do samodzielnego montażu. Przewidywany czas budowy samolotu z zestawu- 250-300 h.

Zestawy były dostarczane m.in. do USA, gdzie dystrybutorem była firma Aero Dovron, Inc.

Dalszym rozwojem konstrukcji był dwumiejscowy motoszybowiec ProFe "Straton D8" / D-8 "Moby Dick" .

W Polsce.

Użytkowane były motoszybowce ProFe "Mini Straton D-7", m.in. w 2006 r. w Pile oraz w Bornem Sulinowie oraz w 2013 r. w Kłobucku (wyprodukowany w 1993 r. przez firmę Toresi, zarejestrowany na czeskich znakach, silnik Trabant).

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy ("parasol").
Kabina odkryta lub zakryta.
Usterzenie w układzie motylkowym (Rudlickiego).
Podwozie w układzie klasycznym lub jednotorowym, stałe.

Silnik- samochodowy Trabant o mocy 18 kW (24 KM), Rotax 277 o mocy 19 kW (26 KM) lub Hirth o mocy 23 kW (31 KM).

Dane techniczne Mini Straton D-7, silnik Trabant (wg [1]):
Rozpiętość- 11,58 m, długość- 6,1 m, wysokość- 1,68 m, powierzchnia nośna- 9,8 m2.
Masa własna- 113 kg, masa całkowita- 213 kg.
Prędkość max- 129 km/h, prędkość przelotowa- 89 km/h, prędkość przeciągnięcia- 40 km/h, wznoszenie- 2,8 m/s, doskonałość- 17, opadanie minimalne- 0,98 m/s przy prędkości 51 km/h, zasięg- 370 km.

Galeria

  • Motoszybowiec ultralekki ProFe ”Mini Straton D-7” w hangarze. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Kabina pilota. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec ultralekki ProFe ”Mini Straton D-7” w hangarze. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).

Źródło:

[1] Paweł Kotasiński - informacje.
blog comments powered by Disqus