Rybak wózek motolotniowy (Wózek motolotniowy anonimowy nr 002), (?)

Wózek motolotniowy. Polska.
Wózek motolotniowy wystawiony na sprzedaż w czerwcu 2009 r. (Źródło: via Maciej Rataj ).

Wózek motolotniowy  "typu A" został zbudowany przez Śp. Rybaka- imienia nie znam. W cześniej w Encyklopedii wózek był opisany pod nazwą- Wózek motolotniowy anonimowy nr 002. Powstały co najmniej dwa egzemplarze. Jeden z nich został rozbity 27.07.2003 r. w Szymanowie koło Rawicza. Śmierć ponieśli wówczas konstruktor wózka oraz pasażerka- 20-letnia obywatelka Armenii. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych ustaliła, że przyczyną wypadku były "błędy konstrukcyjne i wykonawcze ważnego węzła konstrukcyjnego wózka motolotni oraz brak właściwej obsługi technicznej eksploatowanego sprzętu, co doprowadziło do zmęczeniowego pęknięcia obu rur nośnych masztu motolotni". Na wysokości około 150- 200 m doszło do nagłego oddzielenia się wózka motolotni od skrzydła. W wyniku rozdzielenia się konstrukcji obie części spadły na ziemię oddzielnie. Skrzydło wylądowało samodzielnie bez znaczących uszkodzeń płata. Wózek został całkowicie zniszczony.

W 2009 r. drugi wózek tego typu znajdował się, przez bardzo krótki czas, w Lubięcińskim Stowarzyszeniu Lotniczym "Ikarus" w Dąbrownie.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wózek motolotniowy o konstrukcji metalowej.
Konstrukcja nośna wózka skręcona z rur duralowych oraz elementów stalowych (okucia, łoże silnika). Układ- tzw. "podwójne A. Maszt złożony z dwóch rur duralowych połączonych przegubami z dwoma poziomymi rurami nośnymi podwozia. Wierzchotki rur pionowych połączone są w węźle głównym podwieszenia skrzydła. Rury poziome łączą się w miejscu mocowania koła przedniego. Maszt jest usztywniony poziomą, poprzeczką wykonaną ze stali- umieszczoną mniej więcej w 1/4 wysokości- do której przymocowane są węzły amortyzatorów podwozia głównego, łoże silnika oraz łoże fotela pasażera i pilota.

Wyposażenie- zestaw podstawowych przyrządów pokładowych.

Silnik:
- w pierwszym egzemplarzu- Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM), śmigło dwułopatowe,
- w drugim egzemplarzu- łoże silnika przystosowane do montażu silnika Volkswagen.
Zbiornik paliwa laminatowy o pojemności 20 1, jednokomorowy zamocowany pod fotelem pasażera.

Dane techniczne, pierwszy egzemplarz wózka ze skrzydłem Aeros (wg [3]):
Dopuszczalny zakres prędkości- 55- 120 km/h, prędkość trymowa- 70-85 km/h.

Źródło:

[1] Lotnicza Polska.
[2] Maciej Rataj - informacje.
[3] "Raport końcowy. Wypadek nr 115/03. Motolotnia Aeros, 27 lipca 2003 r., Szymanów k. Rawicza". Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Warszawa 2006.
blog comments powered by Disqus