Wojtasiewicz "Pelikan", 2000

Motolotnia rekreacyjno- turystyczna. Polska.
Motolotnia ”Pelikan”, konstruktor Leszk Wojtasiewicz. (Źródło: Copyright Leszk Wjtasiewicz).

Dwumiejscowa motolotnia "Pelikan" została zbudowana przez Leszka WojtasiewiczaPracowni Lotniowej Nowohuckiego Centrum Kultury w Nowej Hucie. Wzorowana była na konstrukcji francuskiej (z modyfikacjami). Przeznaczona była wyłącznie do celów rekreacyjno-turystycznych, nieprzystosowana do akrobacji i szkolenia. Budowę motolotni rozpoczęto w 1996 r. W motolotni zastosowano nowatorskie, elastyczne podwieszenie wózka. Jako skrzydło zastosowana została zmodyfikowana lotnia "Libre II"- pokrycie było oryginalne, wykonane do lotni "Libre II", natomiast szkielet miał wprowadzone zmiany konstrukcyjne.

Motolotnia została oblatana 30.11.2000 r. przez Leszka Wojtasiewicza. Był to zarazem jego pierwszy lot na motolotni. Motolotnia okazała się być bardzo udaną konstrukcją o poprawnych właściwościach w locie. Sterowanie było bardzo łatwe, a sterownicę można było całkiem puścić i lecieć bez jej trzymania, bez jakichkolwiek oznak wchodzenia w niekontrolowane stany lotu. Podczas następnych prób 1.01.2001 r., po uruchomieniu silnika, wózek "uciekł" pilotowi i uderzył w stalową barierkę. Śmigło po uderzeniu o barierkę zostało połamane i całkowicie zniszczone, na szczęście większych uszkodzeń nie było.

Wiosną 2001 r., po zamontowaniu nowego śmigła, zostały wznowione próby w locie, tym razem z coraz większym obciążeniem tak by stopniowo je zwiększając dojść do ciężaru ok. 80 kg czyli wagi pasażera. W tym celu konstruktor uszył 4 worki z mocnej tkaniny i wypełniłem je piaskiem po 20 kg każdy a później zakładałem kolejno na wózek zwiększając obciążenie o kolejne 20 kg  aż do wartości 80 kg. Testy w locie z coraz większym obciążeniem wypadły pomyślnie, co pozwoliło wreszcie zabrać pasażera. Został nim 14-letni Tomek, uczestnik Pracowni i zapalony rowerzysta oraz entuzjasta rowerów poziomych.

Później L. Wojtasiewicz wielokrotnie zabierał różnych pasażerów, zwracając jednak uwagę by nie byli ciężsi niż 80 kg (a więc nie przekraczali ustalonego obciążenia). Wyjątkiem był honorowy uczestnik Pracowni Marian Niemiec, którego waga przekraczała ustalone 80 kg aż o 15 kg i jak wspomina konstruktor: "Gdybym wtedy to wiedział to bym go nie zabrał, ale on zapewniał mnie że waży tylko 80 kg, no i to się czuło bo musiałem w locie cały czas utrzymywać maksymalne obroty silnika a tym samym maksymalną siłę ciągu śmigła. Do końca 2008 r. wylatano na niej ok. 20 h.

Konstrukcja.
Dwumiejscowa motolotnia.
Skrzydło motolotni typu "Libre IIb".
Konstrukcja wózka stalowa. Zbiornik na paliwo o pojemności 24 l. Miejsca załogi nieobudowane, fotele laminatowe, wyścielane.
Podwozie trójkołowe, golenie kół głównych resorowane sprężynami.

Wyposażenie- komplet podstawowych przyrządów.

Silnik- Rotax 447 o mocy 29 kW (40 KM). Napęd na śmigło, o średnicy 1,6m, przekazywany za pośrednictwem przekładni typ B o redukcji 2,45. Ciąg stateczny- 120 kG.

Dane techniczne "Pelikan" (wg [1]):
Masa wózka z silnikiem- 80- 90 kg, masa skrzydła- 40 kg, masa własna motolotni- 120- 130 kg.
Prędkość max- 120 km/h, prędkość ekonomiczna- 60- 70 km/h (dwie osoby) lub 70- 80 km/h (jedna osoba), prędkość minimalna- 40 km/h, wznoszenie- 6 m/s ( jedna osoba ) lub 4 m/s ( dwie osoby), opadanie minimalne- 1,5 m/s.

Galeria

  • Motolotnia  ”Pelikan” w zbliżeniu. (Źródło: Copyright Leszk Wjtasiewicz).
  • Miejsca załogi. (Źródło: Copyright Leszk Wjtasiewicz).
  • Start motolotni. (Źródło: Copyright Leszk Wjtasiewicz).
  • W locie. (Źródło: Copyright Leszk Wjtasiewicz).

Źródło:

[1] Szkoła latania i wspinaczki Leszka Wojtasiewicza.
[2] Leszk Wojtasiewicz - informacje.
blog comments powered by Disqus