Więckowski "Moto Mucha Standard" (SP-2332), 2001
Prawdopodobnie w 2001 r. Jan Więckowski zbudował motoszybowiec "Moto Mucha Standard", który powstał w wyniku modyfikacji szybowca SZD-22C "Mucha Standard" o znakach SP-2332 (nr fabr. 719). Szybowiec wcześniej latał w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie uległ rozbiciu. Po odkupieniu od aeroklubu rozbitego szybowca, który miał w wypadku zniszczoną całą kabinie, został przerobiony na motoszybowiec. Jako napęd zastosowano silnik Volkswagen VW 1600, zabudowany z przodu kadłuba. Do wykonania łoża silnika wykorzystano rury przeznaczone do zastosowania w lotnictwie. Został gruntownie wyremontowany. Odbudowany przód kadłuba pokryty jest laminatem. Powierzchnie skrzydeł i usterzenia zostały pokryte płótnem lotniczym. Całość konstrukcji została polakierowana. Wszystkie prace wykonał konstruktor we własnym zakresie zgodnie ze sztuką napraw konstrukcji lotniczych. Wyposażony został też w klasyczne podwozie amortyzowane, które J. Więckowski samodzielnie zaprojektował i wykonał. Inspiracją do przebudowy był przedwojenny szybowiec Bąk.
Pierwszy lot wykonał prawdopodobnie w maju 2001 r. W 2006 r. motoszybowiec był wystawiony w serwisie Allegro.pl na sprzedaż. Posiadał wówczas nalot ogólny- 1460 h, nalot po naprawie- 254 h, nalot po przebudowie- 10 h.
Został zakupiony przez dwóch braci Artura i Zenona. Silnik został wyposażony w rozrusznik elektryczny (wcześniej odpalany z ręki). W ten sposób przy dłuższych przelotach można wyłączać silnik. Motoszybowiec sprawował się znakomicie. Najczęściej wykonywał loty w okolicach Jawora i Złotoryi. "Moto Mucha" bazowała w Bazie Lotniczej Baryt.
Galeria
Źródło:
[1] Informacje własne.
[2] Szczepaniuk P. "Drugie życie szybowca SZD-22C Mucha Standard". Pshemko.net.
[3] Szybowiec SZD-22C Mucha Standard z silnikiem.
[4] Dorota Kozłowska- informacje.