Schwarze "Minimum", 1978

Napęd lotniowy. Niemcy.
Napęd lotniowy Schwarze ”Minimum”, użytkowany w Polsce. (Źródło: Copyright Piotrolot ).

W Polsce.

Napędy lotniowe Schwarze "Minimum" używane są również w Polsce. Jeden z nich został zakupiony w Niemczech i sprowadzony do Polski w 2010 r. Właścicielem napędu był również Tomasz Firek- napęd był zamontowany do lotni Bautek "Saphir".

Konstrukcja.
Konstrukcja napędu opiera się o ramę wykonaną się z dwóch rur duraluminiowych- poziomej i pionowej. Główna (pozioma) rura zamocowana jest do kila lotni. Silnik wraz z przekładnią zamontowany jest na końcu rury głównej. Pionowa rura , znajdująca się pod tylną częścią rury głównej, stanowi dodatkowe mocowanie silnika oraz mocowanie kółka ogonowego. Silnik zawieszony na gumowych amortyzatorach. Całość jest stabilizowana linkami stalowymi do węzłów bocznych. Silnik połączony jest, za pomocą dwóch rurek aluminiowych, z uprzężą pilota.

Podwozie- do sterownicy zamontowane są koła , które wraz z kółkiem pod silnikiem stanowią układ jezdny.

Silnik- do napędu mogą być stosowane silniki:
- jednocylindrowy, dwusuwowy Solo 210 o mocy 12,5 kW (17 KM),
- jednocylindrowy, dwusuwowy Cors-Air M25Y "Black Devil" o mocy 18 kW (25 KM),
- jednocylindrowy, dwusuwowy Hirth F33 o mocy 21 kW (28 KM),
- dwucylindrowy w układzie V, czterosuwowy BS 650 o mocy 26 kW (35 KM).
Gaźnik typu Bing lub Walboro. Silnik wyposażony w tłumikiem szmerów ssania oraz układ wydechowy.
Rozrusznik ręczny typu szarpak.

Przekładnia- napęd z silnika przekazywany jest na wał poprzez przekładnię pasowo-klinową o przełożeniu 1: 2,9.

Śmigło (silnik Solo 210)- o średnicy 1,52 m i skoku 80 cm. Ciąg statyczny- 65 kG.

Układ paliwowy- zbiornik paliwa o pojemności 10 l zawieszony na poziomej rurze. Mogą być montowane również 2 zbiorniki paliwa po 10 l każdy.

Galeria

  • Schwarze ”Minimum”, widok z tyłu. (Źródło: Copyright  Piotrolot ).
  • Lotnia Bautek ”Saphir” z napędem Schwarze ”Minimum”, właściciel Tomasz Firek, pilotuje Leszek Wojtasiewicz. (Źródło: Copyright Leszk Wjtasiewicz).
blog comments powered by Disqus