Kwaśniak "Moto Lis", koniec lat 1980-tych

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec wyczynowy SZD-25A ”Lis” na lotnisku w Lisich Kątach. Szybowiec ten został przebudowany przez Józefa Kwaśniaka na motoszybowiec. (Źródło: archiwum).

Pod koniec lat 1980-tych Józef Kwaśniak zbudował motoszybowiec "Moto Lis". Powstał on w wyniku modernizacji szybowca SZD-25 "Lis" (SP-2361). Otrzymał silnik pochodzący z samochodu Trabant, który został umieszczony nad kadłubem. W konstrukcji zastoso­wano śmigło, które zamówione było z Politechniki Warszawskiej i było jednym z pierwszych wykonanych śmigieł laminatowych.

Jako motoszybowiec wykonał tylko 1 krąg nadlotniskowy oraz kilka skoków. Główną przyczyną była zbyt słaba moc silnika i problemy ze śmigłem.

Następnie po demontażu silnika, został odre­staurowany i przywrócony do lotu jako szybowiec po remoncie w zakładzie A. Nowaka. W 2012 r. był jednym z dwóch latających szybowców "Lis".Z pozostałej po motoszybowcu instala­cji silnikowej, skonstruowano w Zamościu aero-sanie, do których użyto również płóz śnieżnych z samolotów Jak-12 oraz PZL An-2.

Źródło:

[1] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
blog comments powered by Disqus