Gawidziel "Moto-Mucha 100", 2000
Motoszybowiec ”Moto-Mucha 100” powstał w wyniku modyfikacji szybowca SZD-12A ”Mucha 100”, o znakach SP-2016 (szybowiec oryginalnie pochodził z Jeżowa Sudeckiego z 1959 r.). Został wykonany w Radawcu na początku 2000 r. przez Krzysztofa Gawidziela.
Konstrukcja z nadbudowanym silnikiem- rama silnika zabudowana nad kadłubem osadzona na głównej wrędze, silnik pchający.
W 2012 r. szybowiec znajdował się w rękach prywatnych i oczekiwał na przywrócenie do stanu oryginalnego, jako szybowiec. Był wówczas dość poważnie uszkodzony w okolicach tzw. głównego koła podwozia. Konstrukcja w tym miejscu była połamana, uszkodzona była również krawędź spływu prawego skrzydła.
Pan Krzysztof Gawdziel tak wspomina prace nad motoszybowcem: "Szybowiec "Mucha 100" zakupiłem ok. 1999 r. z Krasnegostawu. Był on w po części przerobiony, dość nieudolnie, pod moto. Miał jakieś golenie z podporami z rur kanalizacyjnych, wieżyczkę do silnika podobną do wieży telefonii komórkowej itp. Ja wróciłem do oryginalnego podwozia głównego, dorobiłem jedynie sterowane kółko przednie zamiast płozy i zamontowałem na zmienionej wieżyczce silnik Buran- produkcji rosyjskiej o mocy 29 kW (40 KM). Szybowcem tym wykonaliśmy ja i kolega kilka krótkich lotów. Dla ułatwienia manewrów na ziemi kolega podjął się wykonania drewnianego resoru z dwoma kołami. Przy próbach kołowania na większej prędkości resor się złamał, a szybowiec uległ uszkodzeniu tak jak w opisie. Następnie w takim stanie bez silnika został odsprzedany. Nie pamiętam komu, jego zaletą było to, że posiadał pełną dokumentację jako szybowiec."
Źródło:
[1] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[2] Toruńskie Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowych Szybowców.
[3] Krzysztof Gawdziel - informacje.