Szczyrbowski "Moto Mucha 100A" (SP-2007), lata 1990- te (?)

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec Moto-Mucha 100 (SP-2007). (Źródło: archiwum).

Motoszybowiec "Moto-Mucha 100A" powstał w wyniku modyfikacji szybowca SZD-12 "Mucha 100A" o znakach SP-2007, nr fabr. 468), rok produkcji 1967. Otrzymał silnik Trabant, w układzie ciągnącym, nadbudowany na ramie usytuowanej nad kabiną pilota. Pierwszy silnik z samochodu Citroen 2CV w układzie pchającym okazał się nieprzydatny ze względu na silne wibracje.

Konstruktorem i budowniczym motoszybowca był Tadeusz Szczyrbowski. Motoszybowiec był z powodzeniem użytkowany przez kilka lat.

Silnik- samochodowy Trabant o pojemności 600 cm3 (moc silnika nieznana), który został gruntownie przebudowany:
- rozwiercony, kanały wypolerowane, był pierwszy w Polsce silnik Trabant o obrotach w prawą stronę, przystosowany do napędu nastawnego Śmigla z prawymi obrotami (4- łopatowego),
- silnik w układzie leżącym,
- napęd przenoszony na śmigło za pomocą przekładni wieloklinowej o przełożeniu 1: 2,
- układ wtryskowy: gaźnik Johnson pochodzący z silnika zaburtowego 521,
- układ wydechowy: przelotowy z 2 kołpaków VW,
- chłodzenie: poprzez wektor ciągu śmigła, zawory membranowe.

Planowana była zamiana napędu na silnik BMW (BMW RS 1150 ?), ale okazał się za ciężki.

Dane techniczne Moto-Mucha 100A (SP-2007) (wg [2]):
Prędkość przy 50% mocy silnika- 100 km/h, wznoszenie- 3 m/s.

Galeria

  • Moto-Mucha 100 (SP-2007), widok z przodu. (Źródło: via www.turbobmw.pl).

Źródło:

[1] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[2] turboBMW.pl.
[3] Dawid Nowak - informacje.

blog comments powered by Disqus