KO-11 "Gośka", 2000
Dwumiejscowy samolot amatorski KO-11 ”Gośka” został zbudowany przez Kazimierza Olszewskiego w firmie Air-Way. Była to polska wersja samolotu Piper L-4 "Cub", opracowana na podstawie oryginalnej dokumentacji.
Różni się od oryginału silnikiem Continental o mocy 74 kW 100 KM (w Piper "Cub" montowano silnik Continental A65-8), omaskowaniem silnika całkowicie zakrywającym cylindry, w dolnej części maski ma zamontowany reflektor do lądowania. Zastosowano poza tym podwozie z ogumieniem o większych rozmiarach oraz dodatkowe zbiorniki paliwowe w skrzydłach po 25 I. (zbiornik centralny umieszczony między silnikiem a tablicą przyrządów ma pojemność 50 I). Inaczej zostały też umiejscowione światła pozycyjne na skrzydłach, dodano też lampę błyskową na szczycie statecznika pionowego. Zredukowano też oszklenie tylnej części kabiny. Najwięcej pracy było tutaj przy doborze zamienników materiałowych. Dokumentacja Piper "Cub" podaje wymiary i cechy materiałowe w systemie anglosaskim.
Samolot (SP-FKO) oblatany na lotnisku Stowarzyszenia Lotniczego w Aleksandrowie w dniu 12.07.2000 r. przez Bolesława Zonia. Według jego opinii samolot zachowywał się w powietrzu bardzo poprawnie, pomimo zainstalowania w nim tymczasowo śmigła od samolotu Cessna 150. Samolot został zbudowany na zamówienie Grzegorza Frącali. Później był użytkowany w RPA w szkole lotniczej.
Zbudowano też drugi egzemplarz dla Jana Nowaka z Tomaszowa.
Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta. W lotach solo samolot można pilotować zarówno z tylnego jak i przedniego fotela.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik- Continental 0-200 o mocy 74 kW (100 KM).
Dane techniczne KO-11 (wg [2]):
Rozpiętość- 10,73 m, długość- 6,82 m, wysokość- 2,89 m.
Masa startowa- 625 kg.
Prędkość dopuszczalna- 180 km/h, prędkość manewrowa- 140 km/h, prędkość minimalna przy max masie startowej- 60 km/h, pułap- 4000 m, zasięg- 700 km.
Galeria
Źródło:
[1] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.[2] Peczka R. "Co nowego u Olszewskiego?". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2000.