KO-12 "Meduza" / KO-10 "Perkoz", 2001- 2015
Latająca łódź (amfibia) KO-12 ”Meduza” został opracowana przez Kazimierza Olszewskiego w jego firmie Air-Way. Wzorowana była na konstrukcji amerykańskiej Advanced Aeromarine "Buccaneer II" (lub Aero Adventure "Aventura II").
Zastosowano w niej rozwiązania będące nowością nie tylko w skali kraju. Na początku 2001 r. gotowy był kadłub z włókien węglowych i większa część wyposażenia, trwały prace nad skrzydłami samolotu. KO-12 została wyposażona w pneumatycznie chowane podwozie i w wiele rozwiązań znacznie poprawiających właściwości pilotażowe. Budowę amfibii zakończono 7.09.2001 r. Planowano, że oblot nastąpi na wiosnę 2002 r. Jednak z powodu rozpadu spółki nie przystąpiono do prób w locie.
Samolot został następnie sprzedany dla nabywcy z Mirosławic k. Wrocławia i przez długi okres czasu nie był użytkowany. Prowadzone były dalsze prace przy jego konstrukcji. Prawdopodobnie nowy właściciel zmienił jego nazwę na KO-10 "Perkoz". Samolot został zarejestrowany i otrzymał znaki SP-YIP. Pierwszy lot wykonał prawdopodobnie w połowie 2015 r. W powietrzu samolot zachowywał się poprawnie, wystąpiły natomiast problemy z silnikiem. Próby w locie, po usunięciu usterek, miały być wznowione w październiku 2015 r.
Galeria
Źródło:
[1] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.[2] Mikołaj Lech - informacje.
[3] Tracz Katarzyna "Pierwsza polska łódź latająca!". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/2001.