Schempp-Hirth "Nimbus 2", 1971

Szybowiec wyczynowy klasy otwartej. Niemcy.
Szybowiec wysokowyczynowy Schempp-Hirth ”Nimbus 2” używany w Danii. (Źródło: Joost J. Bakker via ”Wikimedia Commons”).

Szybowiec wyczynowy klasy otwartej Schempp-Hirth "Nimbus 2" został opracowany na początku lat 1970- tych w firmie Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH. Konstruktorem szybowca był Klaus Holighaus. Prototyp został oblatany w kwietniu 1971 r.

Produkowany seryjnie w kilku wersjach:
- "Nimbus 2"- pierwsza wersja seryjna,
- "Nimbus 2B",
- "Nimbus 2C"- zmodyfikowana wersja, w której użyto stosunkowo szeroko kompozyty węglo­we. Wyróżnia się stosunkowo małą masą własną oraz większym zakresem pomiędzy minimalnym, a maksymalnym jednostkowym obciążeniem powierzchni nośnej (większy balast wodny). Dzięki temu możliwe jest lepsze dostosowanie ma­sy szybowca do aktualnych warunków atmosferycznych,
- "Nimbus 2CS"- zmodyfikowana wersja z kadłubem o mniejszej masie i rozpiętości powiększonej do 23,5 m. Zbudowano 1 egz.,
- "Nimbus 2M"- wersja szybowca "Nimbus 2", wyposażona w pomocniczy- chowany w locie- zespół napędowy. Zbudowano 7 egz.

Produkcja seryjna została zakończona na początku lat 1980- tych. Łącznie zbudowano 243 egz.

W Polsce.

Edward Łysakowski z Klubu Szybowcowego Stowarzyszenia Lotników Polskich w Wielkiej Brytanii w Lasham posiadał własny szybowiec Schempp-Hirth "Nimbus 2". 31.05.1976 r. startując na nim zajął 3 miejsce w Regionalnych Zawodach Szybowcowych w Lasham.

Konstrukcja "Nimbus 2C".
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji kompozytowej.
Płat laminatowy o obrysie trapezowym z dźwiga­rem z kompozytów węglowych. Na skrzydłach znajdują się laminatowe lotki i kla­py. Hamulce aerodynamiczne wykonano z kompozytów węglowych. Balast wodny w płacie ponad 200 kg.
Kadłub laminatowy. Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne w układzie T.
Pod­wozie jednokołowe, chowane w locie, zabudowane w kratownicy stalowej.

Dane techniczne "Nimbus 2C" (wg [2]):
Rozpiętość- 20,3 m, długość- 7,33 m wysokość- 1,9 m, powierzchnia nośna- 14,4 m2.
Prędkość max- 270 km/h. prędkość minimalna- 70 km/h, doskonałość- 49, opadanie minimalne- 0,53 m/s przy prędkości 105 km/h.

Galeria

  • Schempp-Hirth ”Nimbus 2C”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 38/1979)

Źródło:

[1] "Nasz Klub Szybowcowy". Skrzydła Zjazd Lotników Polskich 1976.
[2] T. K. "Szybowiec wyczynowy klasy otwartej Schempp-Hirth Nimbus 2C". Skrzydlata Polska nr 38/1979.

blog comments powered by Disqus