Slingsby T.30 "Prefect", 1948

Szybowiec treningowy. Wielka Brytania.
Szybowiec treningowy Slingsby ”Prefect” TX.1. (Źródło: Imperial War Museums).

W Polsce.

17.05.1952 r. w Lasham  wzniósł się po raz pierwszy w powietrze pierwszy szybowiec Slingsby T.30 "Prefect" Klubu Szybowcowego Samopomocy Lotniczej o nazwie własnej "Bezmiechowa". Pilot Alfred Grzegrzułka wykonał wówczas lot termiczny o długotrwałości 46 min. Szybowiec został zakupiony z końcem 1951 r.

Do 1956 r. piloci Klubu wykonali na tym szybowcu ok. 1400 lotów, osiągając max. wyniki: długotrwałość lotu nad terenem płaskim- 3 h 15 min., przewyższenie- 1780 m, przelot otwarty- 105 km.

Galeria

  • Szybowiec Slingsby T.21, na  którym  trenują  Polacy zanim  przejdą  na własny  sprzęt.  Dalej szybowce  Polskiego Klubu   Szybowcowego: EON ”Olympia” i Slingsby ”Prefect”. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 32/1957).
  • Szybowiec Slingsby T.30 ”Prefect” (”Bezmiechowa”) na starcie w Lasham. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 32/1957).
  • Jerzy   Skotnicki   z   Londynu w kabinie szybowca Slingsby ”Prefect”. Pierwszy   Polak   wyszkolony   całkowicie w  Lasham. W trzecim samodzielnym locie trwającym 31 minut  uzyskał kat. C. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 32/1957).

Źródło:

[1] "25- lecie Klubu Szybowcowego S.L.P. Skrzydła Zjazd Lotników Polskich 1977.
[2] Kuryłowicz L. "Rocznice Klubu Szybowcowego S.L.P. Skrzydła Zjazd Lotników Polskich 1972.
[3] Cynk J. B. "Szybownicy- emigranci latają". Skrzydlata Polska nr 32/1957.

blog comments powered by Disqus