Slingsby T.50 "Skylark 4", 1961

Szybowiec Slingsby T.50 "Skylark-4" został opracowany na początku lat 1960- tych w firmie Slingsby Sailplanes Ltd. Stanowi rozwinięcie dobrze znanego angielskiego szybowca wyczynowego Slingsby T.43 "Skylark 3". Prototyp wykonał pierwszy lot w lutym 1961 r. Od poprzednika różni się on nową konstrukcją kadłuba oraz zmienionym kształtem zewnętrznych części skrzydeł i lotek. Lepsze (w porównaniu ze "Skylark-3") były również osiągi nowego szybowca, w szczególności w zakresie wysokich prędkości lotu. Własności lotne szybowca "Skylark-4" były bardzo dobre i zapewniały łatwy pilotaż. Był on dopuszczany do akrobacji podstawowej.
Głównym tworzywem konstrukcyjnym szybowca jest drewno; w dziobowej części kadłuba i w przejściach użyto laminatów z włókna szklanego. W szybowcu zmieniono technologię wykonania osłony kabiny, uzyskując w wyniku doskonalą widoczność przy korzystnym kształcie aerodynamicznym i to mimo zastosowania nierozwijalnej powierzchni kopuły.
Łącznie zbudowano 65 szybowców tego typu, z tego 62 egz. w firmie Slingsby, dalsze 3 zostały zmontowane przez Freda Dunn w Nowej Zelandii z dostarczonych zestawów. Firma Slingsby wyeksportowała 19 szybowców.
Na szybowcu tym na Szybowcowych Mistrzostwach Świata w Junin (Argentyna, 1963 r.) startowali reprezentanci Wielkiej Brytanii (zajmując miejsca od 8 do 11) i Holandii. W czasie następnych Mistrzostwach Świata w South Cerney (Wielka Brytania, 1965 r.) pojedynczy "Skylark-4" zajął 9 miejsce. W 2010 r. w eksploatacji znajdowało się ok. 30 szybowców.
W Polsce.
W 1963 r. Klub Szybowcowy Stowarzyszenia Lotników Polskich w Wielkiej Brytanii w Lasham zakupił szybowiec Slingsby "Skylark 4F", który otrzymał nazwę własną "Dywizjon 303" dla uczczenia sławnego dywizjonu myśliwskiego.
W latach 1954- 1963 Sławomir Makaruk pracował jako pilot doświadczalny w Zakładzie Badań w Locie Instytutu Lotnictwa. Przeprowadził wówczas próby 27 typów szybowców, m.in. zagranicznych: Antonow A-9, Koser- Hrovat KB-1 "Triglav", Cijan (Ikarus) BC-6 "Kobac", Cijan-Obad (Ikarus / Letov) "Orao IIC", 20.Maj "Ilindenka", Ikarus "Meteor 56", Slingsby "Skylark" (nie posiadam informacji o którą dokładnie wersję chodzi), Lommatzsch Lom-58 "Libelle Standard", KAI-12 "Primorec", Let L-13 "Blanik", FVA-10b "Rheinland".
Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej z zastosowaniem laminatów z włókna szklanego.
Skrzydło o konstrukcji drewnianej. Zastosowano następujące profile: nasada- NACA 63-3-620, środek- NACA 63-3-620, koniec- NACA-6415, wznios skrzydła- 2°. Skrzydła wyposażane zostały lotki i klasyczne hamulce aerodynamiczne pozwalające na pionowe nurkowanie bez przekroczenia max. dopuszczalnej prędkości lotu.
Kadłub o konstrukcji drewnianej. W dziobowej części kadłuba i w przejściach użyto laminatów z włókna szklanego. Kabina zakryta.
Podwozie jednotorowe w postaci kola wciąganego lub stałego (zależnie od zamówienia) oraz płozy ogonowej.
Dane techniczne T.50 "Skylark-4" (wg [4]):
Rozpiętość- 18,2 m, długość- 7,6 m, powierzchnia nośna- 16,1 m2.
Masa własna- 253 kg, masa całkowita max- 376 kg.
Prędkość dopuszczalna w podmuchach- 132 km/h, prędkość holowania max- 132 km/h, prędkość przeciągnięcia- 60 km/h, doskonałość max- 36, opadanie minimalne- 0,53 m/s przy prędkości 69 km/h, opadanie- 0,58 m/s przy prędkości- 76 km/h, opadanie- 0,87 m/s przy prędkości - 100 km/h, opadanie- 1,5 m/s przy prędkości- 130 km/h, opadanie 3,0 m/s przy prędkości- 170 km h.
Galeria
Źródło:
[1] "Klub Szybowcowy Stowarzyszenia Lotników Polskich". Skrzydła. Wiadomości ze Świata nr 572.
[2] Muzeum Lotnictwa Polskiego.
[3] Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[4] (RW) "Szybowiec wyczynowy T-50 Skylark-4". Skrzydlata Polska nr 15/1963.