Aérospatiale SN 600 (SN 601) "Corvette", 1970

Samolot dyspozycyjny. Francja.
Samolot dyspozycyjny Aérospatiale SN 601 ”Corvette”. (Źródło: Christian Volpati via ”Wikimedia Commons”).

Pod koniec lat 1960- tych, gdy były już dostępne małe silniki turboodrzutowe, rozpoczęto we Francji prace konstrukcyjne nad opracowaniem średniej wielkości samolotu wielozadanio­wego z napędem odrzutowym dla 12 pasażerów. Samolot był konstruowany z myślą o bardzo wszechstronnym zastosowaniu: jako komfortowy samolot dyspozycyjny, sanitarny, lekki transportowy a nawet szkolno- treningowy. Firmy Sud Aviation oraz Nord Aviation początkowo pracowały nad projektem osobno, ale w grudniu 1967 r. połączyły siły, aby stworzyć samolot SN 600. W początkowej fazie projektu samolot otrzymał nazwę "Diplomate", którą później zmieniono na "Corvette". Po połączeniu obu firm w 1970 r. i utworzeniu konsorcjum Aérospatiale, stał się on pierwszym projektem nowej firmy.

Samolot otrzymał nowoczesny układ aerodynamiczny. Zaprojektowany został w układzie dolnopłata napędzanego przez dwa silniki turboodrzutowe, umieszczone w gondolach po obu stronach tylnej części kadłuba. Usterzenie poziome umieszczone zostało na usterzeniu pionowym, powyżej strumienia gazów wylotowych z silników. Do napędu planowano wykorzystać silniki Pratt & Whitney Canada JT15D lub SNECMA Turbomeca "Larzac" o małym zużyciu paliwa. Dzięki temu samolot miał być konkurencyjny dla samolotów z silnikami turbośmigłowymi. Samolot został przystosowany do operowania z małych i słabo wyposażonych lotnisk. Bogata mechanizacja skrzydła składała się z klap szczelinowych Fowlera, trzyczęściowe spoilery i hamulce aerodynamiczne na górnej i dolnej powierzchni skrzydła.  Podwozie zostało wyposażone w niskociśnieniowe koła i przeciwpoślizgowy układ hamulcowy.

Budowa prototypu SN 600 rozpoczęła się w grudniu 1968 r., po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 16.07.1970 r. Napędzany był silnikami JT15D-1 o ciągu 9,79 kN każdy. Niestety 23.03.1971 r. samolot uległ katastrofie w trakcie prób po spędzeniu w powietrzu 270 h. W wyniku prób w konstrukcji samolotu wprowadzono szereg zmian, co spowodowało zmianę oznaczenia na SN 601 "Corvette", później na "Corvette 100". Główne zmiany to przedłużenie kadłuba i montaż mocniejszych silników JT5D-4.

Wydłużenie kadłuba pozwoliło na  umieszczenie w hermetycznej kabinie 14 miejsc pasażerskich. Dwuosobowa załoga zajmowała miejsca w osobnej kabinie. Samolot standardowo wyposażany został w przyrządy do lotów bez widoczności. Reszta awioniki była montowana wg zamówienia klienta.

Prototyp SN 601 oblatano w dniu 20.12.1972 r., drugi wystartował 7.03.1973 r. Dalsze dwa samoloty zostały zbudowane do badań statycznych. Kolejne dwa samoloty dołączyły do programu prób w listopadzie 1973 r. i styczniu 1974 r. Francuski certyfikat został przyznany 28.05.1974 r., natomiast certyfikat Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA - Federal Aviation Administrat)-we wrześniu tego samego roku. W tym samym miesiącu pierwszy nabywca, firma Air Alps, otrzymał pierwszy egzemplarz samolotu "Corvette 100". Jednak z powodu bra­ku zamówień wyprodukowano tylko 40 samolotów,  w tym 39 egz. w wersji SN 601. Produkcja seryjna została zakończona w 1978 r.

Zostały opracowane trzy dalsze wersje samolotu, z których żadna nie została zbudowana. SN 602 została zaproponowana dla francuskich sił zbrojnych, jako lekki samolot transportowy ogólnego przeznaczenia. Miała być wyposażona w silniki turboodrzutowe SNECMA / Turbomeca М49 "Larzac 03" o ciągu 13,2 kN każdy, które stanowiły również napęd samolotów treningowych Dassault-Breguet Dornier "Alpha Jet". Kolejna wersja "Corvette 200" miała otrzymać nowy,  wydłużony do 15,8 m, kadłub i miała zabierać na pokład 18 osób. Wersja "Corvette 300" miała być napędzana trzema silnikami.

W Polsce.

W 1991 r. Prywatne Linie Lotnicze Elgaz użytkowały samolot Aérospatiale SN 601 "Corvette", który posiadał znaki SP-FOA.

Konstrukcja.
Wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowe. Załoga- 2 osoby, pasażerów- 12, później 14.

Napęd- 2 silniki turboodrzutowe:
- SN 600- Pratt and Whitney of Canada JT15D-1 o ciągu 9,79 kN każdy,
- SN 601- Pratt and Whitney of Canada JT15D-1 o ciągu 11,1 kN każdy.

Dane techniczne SN 601 (wg [2]):
Rozpiętość- 12,87 m, długość- 13,83 m; wysokość- 4,23 m, powierzchnia nośna- 22,0 m2.
Masa własna- 3510 kg, masa startowa max- 6600 kg.
Prędkość max- 760 km/h, eko­nomiczna prędkość przelotowa- 566 km/h, pułap praktyczny- 12 500 m, zasięg z max ilością paliwa i rezerwą na 45 min. lotu- 2555 km, zasięg z 12 pasażerami i 45-minutową rezerwą paliwa- 1555 km.

Galeria

  • Aérospatiale SN 601 ”Corvette”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Lotnictwo Aviation International nr 2/1991).
  • Samolot Aérospatiale SN 601 ”Corvette” (SP-FOA) użytkowany przez Prywatne Linie Lotnicze Elgaz. (Źródło: Elgaz via Aeroplan nr 4/1995).

Źródło:

[1] "Rejestr cywilnych statków powietrznych". Lotnictwo.net.
[2]"Aerospatiale SN 601 Corvette - Francja". Lotnictwo Aviation International nr 2/1991.
[3] "SN.601 Corvette". Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.
blog comments powered by Disqus