Grob G103A "Twin II" / G103C "Twin III", 1980

Dwumiejscowy szybowiec szkolno- wyczynowy. Niemcy.
Szybowiec Grob G103A ”Twin II” w locie. (Źródło: Dhaluza via ”Wikimedia Commons”).

Dwumiejscowy szybowiec szkolno- wyczynowy Grob G103A "Twin II" (pierwotnie oznaczony jako Grob G118) został opracowany w firmie Grob Aircraft jako następca szybowca Grob G103 "Twin Astir".

Na wystawie lotniczej w Hanowerze, w 1986 r., została pokazana wersja G103C "Twin III". Powstała ona z szybowca G103A "Twin II" w wyniku zastosowania zupełnie nowego płata wzorowanego na płacie TNT firmy Dornier. Skrzydło szy­bowca G103C Twin III otrzymało obrys potrójnego trapezu i spe­cjalnie dobrany skos krawędzi natarcia. Jego profil, Epplera, został zmodyfikowany w celu podwyższenia osiągów i zmniejszenia wrażliwości na zanieczyszczenie powierzchni płata przez przyklejone owady i na deszcz. Rozpiętość szy­bowca "Twin III" została zwiększona, w porównaniu z "Twin II", o 0,5 m, a jego doskonałość wzrosła z 36 do 38. Kształt końcowych części płata zapewnia dobre właściwości przy przeciągnięciu nie pogarszając równocześnie zachowania się szybowca w zakresie większych prędkości lotu. Poza tym zwiększono klapy hamulcowe i lotki, te ostatnie, aby zwiększyć zwrotność szybowca w locie termicznym. W kon­strukcji płata zastosowano laminaty zbrojone włóknem węglowym (pasy dźwigara) i kevlarem (lotki). Pozostałe zmiany to: zwiększenie komfortu kabiny, m.in. przez udoskonalenie wentylacji kabiny, oprofilowanie osa­dzenia kół w kadłubie i dodatkowe wzierniki do kontroli elementów układu sterowania.

W Polsce.

Na szybowcach Grob G103 "Twin II" i G103 "Twin III" latali również polscy szybownicy, np. Christoph Matkowski.

Dane techniczne G103C "Twin III" (wg [2]):
Rozpiętość- 18,0 m, długość- 8,18 m, wysokość- 1,55 m, powierzchnia nośna- 17,5 m2.
Masa własna- 368 kg, udźwig- 232 kg, masa w locie max- 600 kg.
Prędkość max- 250 km/h, prędkość przeciągnięcia z dwiema osobami- 73 km/h,  prędkość przeciągnięcia z jedną osobą- 63 km/h, doskonałość max- 38 przy prędkości 109 km/h, opadanie minimalne- 0,64 przy prędkości 73 km/h.

Galeria

  • Grob G103A ”Twin II Acro”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Szybowcowa Kadra Narodowa.
[2] W.K. "Grob G103 Twin III". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 5/1988.
blog comments powered by Disqus