Schleicher ASW 20, 1977

Szybowiec klasy 15- metrowej. Niemcy.
Szybpwiec Schleicher ASW 20 w locie. (Źródło: TSrL via ”Wikimedia Commons”).

Szybowiec zawodniczy ASW 20 jest rozwinięciem szybowca ASW 19 produko­wanego przez wytwórnię Alexander Schleicher GmbH & Co.

Szybowiec ASW-20 oblatany został w 1977 r. i w tym samym roku otrzymał certyfikat dopuszczający go do użytkowania. W pierwszych miesiącach 1978 r. wypro­dukowano 7 pierwszych szybowców.

W dniu 5.11.1994 r. pilot nowozelandzki Terry Delore ustanowił na szybowcu ASW-20 rekord długości przelotu 2050 km. Przelot odbył się nad obszarem Wyspy Południowej Nowej Zelandii po trasie łamanej z 3 punktami zwrotnymi, w prze­ważającej części w warunkach falowych. Start odbył się o godz. 6.30, pierwsze 1000 km zajęło 6 godzin, cały lot trwał 14 godzin. Maksymalna wysokość w czasie przelotu wynosiła 5500 m. Ten sam pilot w miesiąc później, 5.12.1994 r. wykonał (również na ASW 20) przelot po trasie zamkniętej 298 km osiągając prędkość 203,4 km/h.

W Polsce.

Na szybowcach ASW 20 latali również polscy szybownicy, np. Christoph Matkowski. Zostało ustanowionych również kilka  szybowcowych rekordów Polski:
- 22.11.2000 r.- Janusz Centka,  szybowiec  ASW 20 (ZS-GMJ), miejsce startu: Setlagole (RPA), prędkość przelotu po trasie trójkąta 100 km- 133,554 km/h,
- 25.11.2000 r.- Janusz Centka,  szybowiec  ASW 20 (ZS-GMJ), miejsce startu: Mafikeng (RPA), prędkość przelotu po trasie trójkąta 500 km- 127,878 km/h.

W 2010 r. do polskiego rejestru statków powietrznych został wpisany szybowiec ASW-20, który otrzymał znaki SP-3785.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy wolnonośny grzbietopłat o konstrukcji laminatowej.
Płat dwudzielny. Skrzydła o podwój­nym obrysie trapezowym wyposażone w zintegrowany system klap wyporowych i lotek na całej rozpiętości. Pokrycie skrzydła przekładkowe z laminatu epoksy­dowego, z wypełniaczem z twardej pianki. Dźwigar z rowingu szklanego. Na górnej powierzchni skrzydeł usytuowane są hamulce aerodynamiczne typu Schempp-Hirth. Zakończenia skrzydeł są wygięte do dołu w celu ochro­ny lotek.
Kadłub skorupowy, wykonany z lami­natu wzmocnionego tkaniną szklaną. Przednia część jest dwuwarstwowa w celu zwiększenia bezpieczeństwa pilota. Kabina zakryta.
Usterzenie poziome umieszczone na szczycie usterzenia pionowego (układ T).
Podwozie jednotorowe, chowane w locie. Płoza ogo­nowa osłonięta owiewką.

Dane techniczne ASW 20 (wg [3]):
Rozpiętość- 15,0 m, długość- 6,82 m, wysokość- 1,45 m, powierzchnia nośna- 10,5 m2.
Masa własna- 250 kg, max masa startowa bez balastu wodnego- 375 kg, maksymalna masa balastu wodne­go- 120 kg, max masa startowa z balastem wodnym — 454 kg.
Pręd­kość dopuszczalna w powietrzu spokojnym- 270 km/h, pręd­kość dopuszczalna przy silnej turbulencji- 180 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, minimalna prędkość opadania- 0,6 m/s przy prędkości 73 km/h, doskonałość- 43.

Galeria

  • Schleicher ASW 20, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 33/1978).

Źródło:

[1] Liwński J. "Rejestr Cywilnych statków powietrznych 2010 r.". Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ośrodek Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej.
[2] Szybowcowa Kadra Narodowa.
[3] "Szybowiec zawodniczy Schleicher ASW 20". Skrzydlata Polska nr 33/1978.
[4] "Rejestr szybowcowych rekordów Polski". Szybowce.com.
[5] (kk) "Nowy szybowcowy rekord świata". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1995.
[6] (kk) "Nowy szybowcowy rekord świata". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1995.
blog comments powered by Disqus