Schempp-Hirth "Janus", 1974

Szybowiec wyczynowy. Niemcy.
Dwumiejscowy szybowiec wyczynowy Schempp Hirth ”Janus CT”. (Źródło: Jelle Vandebeeck via ”Wikimedia Commons”).

Projekt dwumiejscowego szybowca wyczynowego "Janus" został opracowany w firmie Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH na początku lat 1970-tych. Głównym konstruktorem był Klaus Holighaus. Prototyp został oblatany w maju 1974 r.

Szybowiec produkowany był seryjnie.

Wersje rozwojowe:
- "Janus",
- "Janus B",
- "Janus C",
- "Janus Ce",
- "Janus M"- wersja z napędem, silnik Hirth 0-28. Projekt modernizacji opracował Walter Binder w 1977 r. Silnik położony blisko środka masy szybowca, nie wpływa na wyważenie. Zastosowanie chowanego napędu w szybowcu wyczynowym miało podwyższyć jego walory nie zmieniając jego właściwości w locie bez napędu. Pilot takiego szybowca nie musi się obawiać lądowania w niekorzystnym terenie, szybowiec może łatwo powracać do miejsca startu. Zmniejszyły się koszty eksplo­atacji,
- "Janus CM"- wersja z napędem, silnik Rotax 535,
- "Janus CT"- wersja z napędem, silnik  Solo 2350.

W Polsce.

Na szybowcach Schempp-Hirth "Janus" latali również polscy szybownicy, np. Jarek Mosiejewski- pilot szybowcowy wyszkolony w Aeroklubie Białostockim, od lat 1990-tych mieszka w Australii i na szybowcach "Janus A" i "Janus C" (o znakach VH-FQT) latał w Geelong Gliding Club.

W latach 2011-2012 w Wyczynowym Ośrodku Szybowcowym w Przylepie (Aeroklub Ziemi Lubuskiej) użytkowany był szybowiec Schempp-Hirth "Janus CT" wypożyczony z Ehlershausen- Luftsportverein BURGDORF e.V. (klub pod Hannoverem).

Konstrukcja "Janus M".
Wprowadzone zmiany konstrukcyjne:
- tył kadłuba wykonano z laminatu grafitowego, dzięki czemu zmniej­szyła się masa kadłuba o 15 kg oraz zwiększyła jego sztywność i wzmocnienie wy­kroju, przez który przechodzi silnik podczas chowania lub wypuszczania. Wykrój zamykany jest trzema pokrywami. Przy silniku wypuszczonym dwie przednie pokrywy pozostają otwarte, po schowaniu silnika wszystkie pokrywy są zamknię­te. Szybowiec wyposażony został w nowe usterzenie kierunku,
- zespół napędowy umie­szczony jest na lekkostopowym dwuramiennym wysięgniku, składanym za po­mocą elektrycznego silnika i napędu łańcuchowego. Śmigło zatrzymuje się w położeniu równoległym do osi wysięgnika, dzięki zastosowaniu odpowiedniego hamulca,
- zbiorniki na balast wodny wykorzystane zostały jako zbiorniki paliwa. Łącz­ny zapas paliwa- 35 kg..

Silnik:
- "Janus M"- dwusuwowy silnik Hirth 0-28, przeznaczony do na­pędu sań, o mocy 37 kW (50 KM),
- "Janus CM"- Rotax 535 o mocy 45 kW (61 KM),
- "Janus CT"- Solo 2350 o mocy 15 kW (20 KM).

Dane techniczne "Janus M" (wg [2]:
Rozpiętość- 18,2 m, długość- 8,57 m, wyso­kość- 1,45 m, powierzchnia nośna- 16,6 m2.
Masa własna- 423 kg, masa startowa- 620 kg.
Osiągi szybowca: minimalna prędkość opadania- 0,7 m/s, dosko­nałość przy prędkości 115 km/h- 39, prędkość minimalna- 75 km/h.
Osiągi z napę­dem: prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość wznoszenia- 2,3 m/s, zasięg- 375 km.

Galeria

  • Szybowiec Schempp Hirth ”Janus C” (VH-FQT) należący do Geelong Gliding Club w Australii. Na szybowcu tym wykonywał loty Jarek Mosiejewski. (Źródło: Copyright Jarek Mosiejewski).

Źródło:

[1] Pruchniakowska A. "WOS 2011". Wyczynowy Ośrodek Szybowcowy.
[2] (T.K.) "Dwumiejscowy szybowiec wyczynowy z napędem Janus-M". Skrzydlata Polska nr 37/1978.
[3] Jarek Mosiejewski - informacje.
blog comments powered by Disqus