Stinson 108 "Voyager", 1939

Samolot obserwacyjny, łącznikowy, dyspozycyjny, turystyczny. USA.
Samolot Stinson 108 ”Voyager 150” (SP-YCW), Bemowo On Air 2013. (Źródło: Copiryght Alan James Ravenhurst - ”N744PM”).

W Polsce.

Do Polski samolot Stinson Model 108 "Voyager 150" został sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych przez Charliego Peeraera, który zginął w katastrofie lotniczej. Maszyna została sprzedana przez jego spadkobierców. W momencie nabycia samolotu, był on całkowicie rozłożony na części pierwsze. Został odbudowany wspólnymi siłami przez grupę znajomych w firmie Henryka Wickiego oraz Karola Ćwika. Odbudowa trwała ponad sześć lat. Samolot napędzany jest silnikiem Franklin 6A4-150-B3 o mocy max 110 kW. Zarejestrowany został prawdopodobnie w 2013 r. w kategorii specjalnej (SP-YCW). Wyprodukowany w 1946 r., stał się najstarszym samolotem w polskim rejestrze.

"Voyager 150" stacjonuje w Świdniku, skąd głównie lata na różnego rodzaju pikniki i pokazy lotnicze.

Konstrukcja.
Czteromiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta. Kabina mieści 4 osoby.
Podwozie klasyczne, stałe.

Źródło:

[1] Wiśniewski M. "Bemowo On Air". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2013.
[2] "Stinson 108: Podtrzymanie samolotu w zdatności do lotu wymaga dużego wysiłku...". Portal · dlapilota.pl.

blog comments powered by Disqus