Jakowlew Jak-50, 1972

Samolot szkolno-treningowy, akrobacyjny. ZSRR / Rosja.
Samolot szkolno- treningowy i akrobacyjny Jakowlew Jak-50. (Źródło: Man via ”Wikimedia Commons”).

Samolot treningowo- akrobacyjny Jakowlew Jak-50 został skonstruowany w biurze konstrukcyjnym OKB Jakowlewa pod kierunkiem W. P. Kondratiewa. Projekt powstał na początku lat 1970- tych. Konstrukcja samolotu nawiązuje do poprzednio sto­sowanych do akrobacji samolotów rodziny Jak-18, wiele jednak zasadniczych elementów opracowano na nowo. Prototyp wykonał pierwszy lot w 1972 r. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1976 r.

Podczas VIII Mistrzostw Świata w Akrobacji Lotniczej, które odbyły się w sierpniu 1976 r. Kijowie samoloty Jak-50 znokautowały rywali. Piloci radziec­cy zajęli według ostatecznej punktacji mistrzostw 1, 2, 5, 7 i 9 miejsca w kategorii mężczyzn oraz 1, 2, 3, 4 i 5 miejsca w kategorii kobiet, a także pierwsze miejsce zes­połowo. Oprócz mistrzowskiego opanowania arkanów akrobacji lotniczej przez zawodników, do zwycięstwa ekipy radzieckiej przyczyniły się niewątpliwie samoloty Jak-50. Pojawienie się tego samolotu i to od razu w znacznej liczbie egzemplarzy, stanowiło sensację i zaskoczenie dla całego świata lotniczego. O istnieniu tego samolotu nikt do tej pory nie wiedział.

Na bazie konstrukcji Jak-50 został opracowany samolot szkolno- treningowy Jakowlew Jak-52.

W Polsce.

W 2013 r. w rejestrze polskich statków powietrznych znajdowały się 3 samoloty Jak-50, które posiadały znaki rejestracyjne SP-YDI, -YDM, -YKL. Natomiast w 2015 r. były 4 samoloty tego typu.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji całkowicie metalo­wej.
Płat o obrysie trapezowym, konstrukcja dwudźwigarowa z pracującym pokryciem. Lotki zajmują ponad 50 % krawędzi spływu. Klap brak.
Kadłub o konstrukcji półskorupowej. Kabina pilota zakryta, umieszczona nad spływową częścią płata.
Usterzenie klasyczne, wolnonośne. Usterzenie poziome o obrysie trapezowym.
Podwozie klasyczne, chowane w locie.

Silnik- gwiazdowy M-14P o mocy 265 kW (360 KM).

Dane techniczne Jak-50 (wg [2]):
Rozpiętość- 9,5 m, długość- 7,67 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa całkowita- 900 kg.
Prędkość max- 300 km/h, wznoszenie- 16 m/s.

Galeria

  • Jakowlew Jak-50, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] "Rejestr cywilnych statków powietrznych". Lotnictwo.net.
[2] (J.S.) "Samolot akrobacyjny Jakowlew Jak-50". Skrzydlata Polska nr 48/1976.
[3] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.
blog comments powered by Disqus