Jodel D 11 (D 111 do D 128), 1950

Samolot sportowy przeznaczony do budowy amatorskiej. Francja.
Samolot sportowy Jodel D 112 (OK-KUA 10) w hangarze na lotnisku w Kłobucku. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
W Polsce.

Polski pilot Krzysztof Kuźmiński prowadził budowę własnego samolotu typu Jodel. Samolot był na ukończeniu. Niestety Krzysztof Kuźmiński zginął 27.11.2005 r. w katastrofie samolotu Maule. Niestety nie znam dokładnego typu samolotu Jodel, jaki był budowany.

W 2007 r. polska firma Serwis Samolotów Historycznych oferowała do sprzedaży samolot Jodel D 112 zbudowany przez firmę Wassmer w Niemczech w 1957 r. W 2005 r. samolot został całkowicie wyremontowany. Samolot rejestrowany był w Czechach (OK-KUA 10) w kategorii ULL. Jego napęd stanowił silnik Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM).

Konstrukcja:

Silnik- Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM).

Dane techniczne Jodel D 112, silnik Rotax 912 UL o mocy 59 kW/80 KM (wg [2]):
Masa własna- 290 kg.
Prędkość przelotowa na pełnej mocy- 200 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, prędkość przeciągnięcia- 45 km/h.

Galeria

  • Samolot sportowy  Jodel D 112 (OK-KUA 10) przed hangarem na lotnisku Kłobuck. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Jodel D 117 w locie. (Skrzydlata Polska nr 29/1957).
  • Samolot sportowy Jodel D 112, lotnisko Konopiska, 10.08.2019 r. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech- www.jetphotos.com).

Źródło:

[1] Krawcewicz K. ”Kuźma”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 1/2006.
[2] Serwis Samolotów Historycznych.
blog comments powered by Disqus