Krawczyk Jerzy

Jerzy Krawczyk (z lewej) w kabinie samolotu JK-03 ”Junior”. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/1999).

Jerzy Krawczyk urodził się w 1950 r. Konstruktor lotniczy, absolwent Wydziału Budowy Statków Powietrznych Politechniki Warszawskiej.

Początkowo pracował w Biurze Konstrukcyjnym WSK PZL w Mielcu, gdzie uczestniczył w pracach nad projektami PZL M15 "Belfegor", PZL M17, PZL M18 "Dromader" i pierwszą wersją samolotu szkolno- bojowego PZL I-22 "Iryda" (prace przy podwoziu samolotu).

Kolejnym miejscem pracy była Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Krośnie, w której pod koniec był dyrektorem. Samodzielnie skonstruował swój pierwszy model samolotu PZL KR-02 ”Krokodyl” klasy ULM, niestety z przyczyn ekonomicznych nie wdrożony do produkcji. Jest również autorem projektu PZL KR-03 ”Puchatek”- dwumiejscowy szkolny szybowiec, certyfikowany w Australii, USA, Anglii, Rosji, b. Jugosławii.

Przemiany gospodarcze doprowadziły jednak do likwidacji zakładu. Konstruktor znalazł się w nowej życiowej sytuacji. Postanowił zająć się samolotami ultralekkimi. Po półtora roku powstał projekt pierwszego, jednomiejscowego samolotu JK-01 ”Elf”. Projekt spodobał się także Henrykowi Słowikowi, przedsiębiorcy z Krosna, który sfinansował jego budowę. Samolot powstał w połowie lat 1990-tych. W 1999 r. został oblatany dwumiejscowy samolot JK-03 "Junior", później powstała jego wersja rozwojowa JK-05 "Junior". Produkcja seryjna samolotu została uruchomiona w firmie Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe ”Ekolot” Małgorzata Słowik (PPHU ”Ekolot”). W 2003 r. powstał samolot KR-030 "Topaz", czyli wolnonośna odmiana "Juniora".W 2014 r. w stadium projektu znajdował się dolnopłat klasy ULM- JK-04.

Konstrukcje:
PZL KR-02 ”Krokodyl”, samolot sportowy ultralekki.
PZL KR-03 ”Puchatek”, 1985, szybowiec szkolny.
Ekolot JK-01 ”Elf”, połowa lat 1990- tych, samolot sportowy ultralekki.
Ekolot JK-03/JK-05 ”Junior”, 1999, samolot sportowy ultralekki.
Ekolot KR-030 "Topaz", 2003, samolot sportowy ultralekki.
Ekolot JK-04, 2014, ultralekki samolot sportowy.

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Orzeł J. "Na początku było hobby". Polski Przemysł - nowatorski magazyn przemysłowy.
[3] EKOLOT samoloty ultralekkie JK-05 Junior i ....

blog comments powered by Disqus