Ekolot KR-030 "Topaz", 2003
Samolot KR-030 ”Topaz” zbudowany został w firmie Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe ”Ekolot” Małgorzata Słowik (PPHU ”Ekolot”). Jest to wolnonośna odmiana samolotu JK-05 ”Junior”. Inne elementy, takie jak systemy paliwowe, elektryczne, zawieszenie, usterzenia są identyczne.
Prototyp został oblatany w 2003 r. i przetestowany we Francji. W 2009 r. posiadał wszystkie niezbędne certyfikaty.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy grzbietopłat wolnonośny o konstrukcji kompozytowej (struktura skorupowa z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych).
Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym. Klapa szczelinowa o konstrukcji skorupowej, lotka wykonana z laminatu węglowego.
Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem PARABEAM. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo-bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek. Kabina zakryta.
Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Wyposażenie- podstawowe przyrządy pilotażowo-nawigacyjne i wskaźniki pracy zespołu napędowego.
Silnik- Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM).
Dane techniczne KR-030 (wg [1]):Rozpiętość- 10,76 m, długość- 5,95 m, wysokość- 2,3 m, powierzchnia nośna- 10,1 m2.
Masa własna- 260 kg, masa całkowita max- 472 kg.
Prędkość max- 220 km/h, prędkość przelotowa- 180 km/h, prędkość przeciągnięcia- 56 km/h, wznoszenie- 6 m/s.
Źródło:
[1] EKOLOT samoloty ultralekkie JK-05 Junior i ...[2] Orzeł J. "Na początku było hobby". Polski Przemysł - nowatorski magazyn przemysłowy.