Ekolot JK-03 / JK-05 "Junior"
(Ekolot JK-05 "Junior")

Samolot sportowy ultralekki. Polska.
Ultralekki samolot sportowy JK-05 ”Junior” (SP-YAI). (Źródło: Copyright Paweł Bondaryk ”goraszka.info”).

Lekki samolot do szkolenia i turystyki JK-03 ”Junior”, zaprojektowany został przez mgr. inż. Jerzego Krawczyka z firmy JK-Design, Computing and Building of Ultralight Aircraft, konstruktora szybowca PZL KR-03 ”Puchatek” i samolotu ultralekkiego JK-01 ”Elf”.

Projektowanie samolotu rozpoczęto w 1994 r., a w 1996 r. trwały prace nad dokumentacją konstrukcyjną i makietami foremników. Planowane było podjęcie seryjnej produkcji samolotu w zestawach do samodzielnego montażu, przy udziale przyszłych pierwszych nabywców w sfinansowaniu rozruchu produkcji.

Wersja JK-05 ”Junior” produkowana była seryjnie w firmie Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe ”Ekolot” Małgorzata Słowik (PPHU ”Ekolot”). W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowało się 9 samolotów JK-05 ”Junior”, w tym min.: dyspozycyjne- 3 egz., prywatne- 6 egz.

Dalszym rozwojem konstrukcji jest Ekolot KR-030 "Topaz".

Konstrukcja JK-03:
Dwumiejscowy grzbietopłat zastrzałowy o konstrukcji kompozytowej.
Płat dwuczęściowy, z kompozytu szklano-epoksydowego, jednodźwigarowy, pokrycia skorupowe.
Kadłub to skorupowa kapsuła z kompozytu szklano-epoksydowego, przechodząca w belkę o przekroju kołowym. Kabina z miejscami obok siebie, zakryta.
Usterzenie klasyczne, kompozytowe.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie- podstawowy zestaw do lotów VFR, radiostacja UHF.

Silnik- Hirth o mocy 35 kW (48 KM).

Konstrukcja JK-05L:
Dwumiejscowy grzbietopłat zastrzałowy o konstrukcji kompozytowej (struktura skorupowa z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych).
Skrzydła prostokątne z charakterystycznym przewężeniem przy kadłubie dla poprawienia widoczności. Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym podpartym zastrzałem. Na całej rozpiętości klapolotka szczelinowa o konstrukcji skorupowej. Klapolotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflatterowe)
Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem Parabeam, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo- bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek. Zespół łączący skrzydła, to płaska kratownica z rur stalowych. Kabina zakryta.
Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i wskaźników zespołu napędowego.
Za kabiną znajduje się miejsce do zamocowania systemu ratunkowego.

Silnik- typu bokser Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM).

Dane techniczne JK-03 (wg [1]):
Rozpiętość- 10,00 m, długość- 5,7 m, wysokość- 2,25 m, powierzchnia nośna- 9,8 m2.
Masa własna- 160 kg, masa startowa max- 380 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość przelotowa- 180 km/h, prędkość minimalna- 60 km/h, wznoszenie- 6,0 m/s, zasięg- 500 km.

Dane techniczne JK-05L (wg [4]):
Rozpiętość- 10,76 m, długość- 5,7 m, wysokość- 2,25 m, powierzchnia nośna- 10,2 m2.
Masa własna- 290 kg, masa startowa max- 450 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość przelotowa- 180 km/h, prędkość minimalna z klapami do przelotu- 80 km/h, prędkość minimalna z klapami do startu- 60 km/h, prędkość minimalna z klapami do lądowania- 55 km/h wznoszenie- 6,0 m/s, zasięg- 1000 km.

Galeria

  • JK-03 ”Junior”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Makowski Tomasz ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[3] Orzeł J. "Na początku było hobby". Polski Przemysł - nowatorski magazyn przemysłowy.
[4] EKOLOT samoloty ultralekkie JK-05 Junior i ...
blog comments powered by Disqus