Ekolot JK-01 "Elf"/ KR-010 "Elf", ok. 1995

Ultralekki samolot sportowy, motoszybowiec. Polska.
Ultralekki samolot sportowy- motoszybowiec KR-010 ”Elf”. (Źródło: Rottweiler via "EKOLOT samoloty ultralekkie JK-05 Junior i ... ").

Jednomiejscowy samolot sportowy ultralekki- motoszybowiec JK-01 ”Elf” zaprojektowany został przez mgr. inż. Jerzego Krawczyka na początku lat 1990- tych. Założeniem było zastosowanie silnika od motocykla WSK i zminimalizowanie nakładów finansowych. Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Henryka Słowika, przedsiębiorcy z Krosna. Budowa samolotu trwała 3 lata. Do napędu zastosowano silnik dwusuwowy Koenig SC 430.

Samolot zaprezentowany został podczas XIV Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotni­czych, Oleśnica'95 (30.06.- 2.07.1995 r., wg innych źródeł- w 1996 r.), gdzie zdobył pierwszą nagrodę, wzbudził również zainteresowanie wśród zwiedzających. Uwagę zwracało staranne wykonanie konstrukcji i dobre (wizualnie) własności w locie. Następnie był prezentowany podczas I Stalowowolskiego Zlotu Konstrukcji Amatorskich na lotnisku Turbia (12- 13.08.1995 r.). W późniejszym czasie sprzedany do Francji "Elf" zdobył mistrzostwo świata w swojej klasie samolotów jednomiejscowych. Produkcja samolotu nie została wówczas podjęta, ponieważ nie było  wówczas popytu na ultralekkie samoloty jednomiejscowe.

Na początku lat 2010- tych powstała odświeżona i dopracowana wersja samolotu. Od początku była projektowana z myślą o eksporcie do państw Zachodniej Europy, ponieważ w Polsce nikt nie był nią zainteresowany. Produkcja samolotu KR-010 "Elf" (inne oznaczenie JK-01A ”Elf”) została podjęta w firmie Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe ”Ekolot” Małgorzata Słowik (PPHU ”Ekolot”). Dostarczane są jako kompletne samoloty, gotowe do lotu samolotu lub jako zestawy do samodzielnego montażu. "Elf", mieszczący się w klasie samolotów do 115 kg, czyli nie wymaga certyfikacji, a jedynie zgłoszenia (nie dotyczy to jednak Polski). Do 2016 r. dostarczono kilkanaście samolotów, wszystkie zostały wyeksportowane.

W 2009 r. prowadzone były prace nad dwoma wersjami rozwojowymi. Pierwsza z nich została zaprezentowana na targach w Niemczech. To model, w którym silnik spalinowy zastąpiono elektrycznym. Akumulatory wystarczają na wykonanie 1,5- godzinnego lotu i pokonanie ok. 200 km. Druga wersja miała otrzymać mocniejszy silnik, który umożliwiłby wykonanie 3- lub 4- godzinnego lotu i podróżowanie z prędkością przelotową ok. 150 km/h.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji kompozytowej.
Kabina zakryta.
Podwozie- stosowane są dwie odmiany:
- trójkołowe z kołem przednim, stałe. Pod tylną częścią belki ogonowej znajduje się dodatkowa płoza ogonowa,
- w układzie klasycznym, stałe.

Silnik- dwusuwowy JPX D-320 o mocy 15 kW (20 KM). Śmigło pchające.
Prototyp posiadał silnik dwusuwowy Koenig SC 430.

Dane techniczne JK-01A "Elf" (wg [3]):
Rozpiętość- 11,12 m, długość- 5,65 m, wysokość- 1,92 m, powierzchnia nośna- 10,8 m 2.  
Masa własna- 115 kg, masa startowa max- 230 kg.
Prędkość max- 125 km/h, prędkość przelotowa- 110 km/h, prędkość przeciągnięcia- 42 km/h, wznoszenie- 2,5 m/s, doskonałość- 26.

Galeria

  • KR-010 ”Elf” w locie. (Źródło: www.ekolot.pl).
  • Samolot JK-01 ”Elf” prezentowany podczas XIV Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych, Oleśnica'95. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 5/1995).
  • JK-01 ”Elf” przed lotem pokazowym w Oleśnicy, 1995 r. w czasie XIV Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych. (Źródło: archiwum Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa).
  • Samolot JK-01 ”Elf” w widoku z tyłu. (Źródło: SLA via Skrzydlata Polska nr 4/2000).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Szymański M. "Zlot pod znakiem Pcheł". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/1995.
[3] EKOLOT samoloty ultralekkie JK-05 Junior i ....
[4] Elf z Ekolotu. Minisamolot na lotniczą emeryturę - Krosno24.pl.
[5] Krawcewicz K. "Oleśnica'95, którędy do Oshkosh". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 5/1995.
blog comments powered by Disqus