Ekolot JK-01 "Elf", połowa lat 1990- tych

Ultralekki samolot sportowy, motoszybowiec. Polska.
Ultralekki samolot sportowy- motoszybowiec JK-01 ”Elf”. (Źródło: Rottweiler via "EKOLOT samoloty ultralekkie JK-05 Junior i ... ").

Jednomiejscowy samolot sportowy ultralekki- motoszybowiec JK-01 ”Elf” zaprojektowany został przez mgr. inż. Jerzego Krawczyka na początku lat 1990- tych. Założeniem było zastosowanie silnika od motocykla WSK i zminimalizowanie nakładów finansowych. Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Henryka Słowika, przedsiębiorcy z Krosna.

Samolot zaprezentowany został podczas I Stalowowolskiego Zlotu Konstrukcji Amatorskich na lotnisku Turbia (12- 13.08.1995 r.). W 1996 r. samolot pojechał na piknik lotniczy do Oleśnicy pod Wrocławiem i zdobył tam pierwszą nagrodę, wzbudził również zainteresowanie wśród zwiedzających. W późniejszym czasie sprzedany do Francji "Elf" zdobył mistrzostwo świata w swojej klasie samolotów jednomiejscowych.

Produkcja samolotu JK-01A ”Elf” została podjęta w firmie Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe ”Ekolot” Małgorzata Słowik (PPHU ”Ekolot”). Dostarczane są jako kompletne samoloty, gotowe do lotu samolotu lub jako zestawy do samodzielnego montażu. "Elf", mieszczący się w klasie samolotów do 115 kg, czyli nie wymaga certyfikacji, a jedynie zgłoszenia (nie dotyczy to jednak Polski).

Konstrukcja.
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji kompozytowej.
Kabina zakryta.
Podwozie- stosowane są dwie odmiany:
- trójkołowe z kołem przednim, stałe. Pod tylną częścią belki ogonowej znajduje się dodatkowa płoza ogonowa,
- w układzie klasycznym, stałe.

Silnik- dwusuwowy JPX D-320 o mocy 15 kW (20 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne JK-01A "Elf" (wg [3]):
Rozpiętość- 11,12 m, długość- 5,65 m, wysokość- 1,92 m, powierzchnia nośna- 10,8 m 2.  
Masa własna- 115 kg, masa startowa max- 230 kg.
Prędkość max- 125 km/h, prędkość przelotowa- 110 km/h, prędkość przeciągnięcia- 42 km/h, wznoszenie- 2,5 m/s, doskonałość- 26.

Galeria

  • JK-01 ”Elf” w locie. (Źródło: www.ekolot.pl).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Szymański M. "Zlot pod znakiem Pcheł". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/1995.
[3] EKOLOT samoloty ultralekkie JK-05 Junior i ...
blog comments powered by Disqus