Jeziorowski-Palutkiewicz-Ziółkowski wiatrakowiec, 1973
Na początku lat 1970- tych trzej Częstochowianie prowadzili prace nad konstrukcją jednomiejscowego wiatrakowca. Byli to Jerzy Ziółkowski i Wacław Jeziorowski- obaj pracownicy Huty Częstochowskiej im. Bolesława Bieruta oraz mgr inż. Jan Palutkiewicz z Częstochowskich Zakładów Materiałów Ogniotrwałych. Początkowo pracowali niezależnie od siebie, później postanowili połączyć wysiłki.
W rezultacie wspólnych poczynań budowa wiatrakowca została ukończona w 1973 r. Wiatrakowiec wykonano według tradycyjnego schematu Bensena z górnym sterowaniem wirnika. Jako napęd zastosowany został silnik samochodowy Trabant.
Jesienią tego samego roku Jan Palutkiewicz dokonał pierwszego lotu wzbijając się na wysokość ok. 5 m. Po dokonaniu pewnych konstrukcyjnych udoskonaleń, m. in. przebudowie silnika prowadzono dalsze próby zdobywając kolejne doświadczenia.
Wiatrakowiec był demonstrowany na zawodach modelarstwa lotniczego w Częstochowie.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy wiatrakowiec.
Rama wiatrakowca wykonana z rur duralowych.
Usterzenie ogonowe konstrukcji drewnianej, pokryte perkalem.
Podwozie trójkołowe, wyposażone w koła od skutera o rozmiarze 450 mm.
Silnik- samochodowy typu Trabant o mocy 19 kW (26 KM), który napędzał dwułopatowe śmigło.
Źródło:
[1] Majak W. "Zainteresowanie lotniami nie słabnie". Modelarz nr 5/1974.[2] "Ikarom z Częstochowy. Narty na lato". Gazeta Częstochowska nr 1/1974.
[3] Koziarczuk L. "Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002. Katalog konstrukcji wiropłatów ZSRR, Polski i państw WNP". Wydanie 3. Wydawnictwo Weża-Druk. Łuck 2013.