T-1 "Mustang", 1975
Radziecki konstruktor- amator W. Timofiejew, wzorując się na samolocie J-1 "Prząśniczka" zaprojektowanym przez Jarosława Janowskiego, zbudował samolot nazwany T-1 "Mustang".
Przystępując do pracy opierał się tylko na zdjęciu i krótkim opisie technicznym, zamieszczonym w radzieckim czasopiśmie Modelist-Konstruktor. Timofiejew musiał więc samodzielnie wykonać wszelkie obliczenia konstrukcyjne, a w budowie samolotu pomagali mu ojciec i brat. Samolot różnił się konstrukcyjnie nieco od ”Prząśniczki”. ”Mustang” był konstrukcji metalowej z płóciennym pokryciem kadłuba, skrzydeł i sterów. Radziecki konstruktor- amator do jego napędu użył zdwojonego silnika motocyklowego.
Budowa została ukończona w 1975 r. Samolot wykazał się znakomitymi właściwościami i był próbowany w powietrzu przez zawodowych pilotów, startując z zamarzniętego jeziora w Dnieprodzierżyńsku. W. Timofiejew tak dobrze opanował pilotaż swego samolotu, że wykonał lot ze swoją pięcioletnią córką Witą. Samolot do startu z lodu potrzebował 100 m, dobieg wynosił ok. 50 m.
W 1979 r. W. Timofiejew zbudował ulepszoną wersję "Mustang-2", która pomyślnie przeszła testy w locie. Samolot był poprawny w locie, a przy wyłączonym silniku wykonywał loty szybowcowe.
W Polsce.
Samoloty T-1 "Mustang" i "Mustang-2" były wzorowane na znanej polskiej konstrukcji amatorskiej- samolocie J-1 "Prząśniczka" zaprojektowanym przez Jarosława Janowskiego.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła metalowe, podparte zastrzałami. Pokrycie płócienne.
Kadłub konstrukcji kratownicowej, spawany z rur stalowych. Pokrycie płótnem. Kabina zakryta pleksiglasem z przodu i z prawej strony.
Usterzenie w układzie klasycznym. Usterzenie poziome podparte rozpórkami. Pokrycie sterów płócienne. W wersji "Mustang-2"- usterzenie w układzie "T". Jako ster wysokości służył obrotowy statecznik poziomy.
Podwozie klasyczne stałe. Koła podwozia głównego na goleni sprężystej wykonanej z resoru samochodu. Płoza ogonowa wykonana z blachy stalowej.
Silnik (T-1 "Mustang", "Mustang-2")- konstrukcji W. Timofiejewa o mocy 22 kW (30 KM). Został wykonany z dwóch cylindrów z silnika od motocykla Iż-Planjet. Masa silnika 45 kg. Silnik został zamontowany za kabiną w wycięciu skrzydła. Śmigło pchające, drewniane o średnicy 1,2 m.
Dane techniczne T-1 "Mustang" (wg [2]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 8,0 m, powierzchnia nośna- 5,6 m2.
Masa własna- 160 kg, masa startowa max- 270 kg.
Prędkość przelotowa- 105 km/h, prędkość lądowania- 60 km/h.
Dane techniczne "Mustang-2" (wg [2]):
Rozpiętość- 10,5 m, długość- 8,4 m.
Masa własna- 150 kg, masa startowa max- 280 kg.
Prędkość przelotowa- 120 km/h, prędkość lądowania- 60 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Borzęcki J. ”Na własnych skrzydłach”. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1980.[2] Горбенко К.С., Макаров Ю.В. "Самолеты строим сами". Wydawnictwo Машиностроение. Moskawa, 1989 r.