Ciekot "Legal Eagle", ok. 2007

Ultralekki samolot sportowy. Polska.
Ultralekki samolot sportowy ”Legal Eagle” zbudowany przez Marka Ciekota. (Źródło: Copyright ”Polska Kurier Lubelski”).

W 2004 r. Marek Ciekot, inżynier mechanik samochodowy z Lublina, rozpoczął budowę ultralekkiego samolotu sportowego Milholland "Legal Eagle". Budowę prowadził, na podstawie zakupionych oryginalnych planów, w garażu swojego warsztatu w centrum Lublina. Maszyna powstała pod nadzorem Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych.

Budowa skrzydeł trwała ponad rok. Budowniczy spędzał przy samolocie po kilka godzin dziennie. Musiał zrobić stół montażowy i przede wszystkim znaleźć materiały. Była to bariera, którą w Polsce bardzo trudno pokonać- stal kupił w sklepie w Mielcu, w którym skupuje się odrzuty. Rury duraluminiowe odkupił od zakładów PZL w Świdniku. Duże trudności wystąpiły przy zakupie odpowiedniej jakości drewna (materiał lotniczy nie może mieć sęków). Należało więc znaleźć odpowiedni tartak, pociąć deski na listewki, a potem przebadać ich wytrzymałość.

W połowie 2006 r. było jeszcze do wykonania obszycie skrzydeł i części kadłuba płótnem oraz zamontowanie zbiornika paliwa. Budowa samolotu miała być ukończona wiosną 2007 r.

Samolot "Legal Eagle" jest bardzo bezpieczny. Posiada dużą powierzchnię nośną, w razie awarii silnika zachowuje się jak szybowiec.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła o konstrukcji drewnianej, pokryte płótnem. Wyposażone w lotki. Zastrzały wykonane z rur duraluminiowych.
Kadłub- konstrukcja kratownicowa wykonana z rur stalowych. Pokrycie płócienne, tylna część kadłuba bez pokrycia. Kabina zakryta.
Usterzenie wykonane z rur duraluminiowych, pokryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- pochodzący z samochodu Citroena Visa o mocy 27 kW (37 KM).

Dane techniczne Ciekot "Legal Eagle" (przybliżone) (wg [1])
Masa własna- ok.150 kg.
Prędkość max- ok. 120 km/h, prędkość startowa- 60 km/h, pułap- ok. 1000 m, zasięg- ok. 300 km.

Źródło:

[1] Kotyłło G. "Zbuduję sobie samolot". Polska Kurier Lubelski
blog comments powered by Disqus