Milholland "Legal Eagle" / "Double Eagle", 1998

Ultralekki samolot sportowy. USA.
Ultralekki samolot sportowy Milholland ”Legal Eagle”. (Źródło: Copyright ”The Legal Eagle”).
W połowie lat 1990-tych amerykański konstruktor lotniczy Leonard Milholland zaprojektował ultralekki samolot sportowy, który otrzymał nazwę "Legal Eagle". Nazwa samolotu ("Legalny Orzeł") miała wskazywać, że konstrukcja spełnia wymagania przepisów kategorii samolotów ultralekkich (United States FAR 103 Ultralight Vehicles).

W 1998 r. konstruktor rozpoczął sprzedaż planów konstrukcyjnych samolotu. Sprzedażą planów zajmuje się tym firma Better Half VW z Brookshire (Texas). Natomiast firma J&N Bolding Enterprises z Baytown (Texas) zajmuje się budową zestawów samolotu przeznaczonych do samodzielnego montażu. Szacowany koszt budowy samolotu 3000- 5000 dolarów, w wersji "Double Eagle"-do 12 500 dolarów.

Powstało kilka wersji samolotu:
- "Legal Eagle"- wersja podstawowa, jednomiejscowa, napędzana silnikiem Half VW o mocy 22 kW,
- "Legal Eagle XL"- samolot przeznaczony dla pilotów o większej masie. Wyposażony w większy fotel pilota, powiększoną powierzchnię nośną oraz wydłużony tył kadłuba. Sprzedaż planów samolotu rozpoczęto w 2009 r.,
- "Double Eagle"- wersja dwumiejscowa z miejscami załogi obok siebie. Stosowany jako szkolny do nauki pilotażu samolotów ultralekkich. Prace projektowe zostały rozpoczęte w 2002 r. Po raz pierwszy samolot został zaprezentowany na zlocie w Oshkosh w 2003 r.

W Polsce.
W połowie lat 2000-nych Marek Ciekot, na podstawie zakupionych oryginalnych planów, rozpoczął budowę samolotu Milholland "Legal Eagle" (patrz Ciekot "Legal Eagle"). Konstruktor przewidywał, że budowa zostanie zakończona wiosną 2007 r.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy ("Double Eagle"- dwumiejscowy) górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła o konstrukcji drewnianej (drewno świerkowe), pokryte płótnem. Wyposażone w lotki. Zastrzały wykonane z rur duraluminiowych.
Kadłub- konstrukcja kratownicowa wykonana z rur stalowych. Pokrycie płócienne, tylna część kadłuba bez pokrycia (w celu zmniejszenia masy własnej oraz ograniczenia prędkość max dla spełnienia wymagań przepisów FAR 103). Kabina zakryta.
Usterzenie wykonane z rur duraluminiowych, pokryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- w układzie "bokser" Better Half VW o mocy 22 kW (30 KM).
W wersji "Double Eagle"- silnik Volkswagen 1835 cc o mocy 45 kW (60 KM).

Dane techniczne "Legal Eagle" (wg [1]):
Rozpiętość- 7,16 m, długość- 3,96 m, wysokość- 1,68 m, powierzchnia nośna- 9,9 m 2.
Masa własna- 111 kg, masa całkowita- 261 kg.
Prędkość dopuszczalna- 129 km/h, prędkość max- 97 km/h, prędkość przelotowa- 80 km/h, prędkość przeciągnięcia- 40 km/h, wznoszenie- 1,5 m/s, zasięg- 274 km.

Dane techniczne "Legal Eagle XL" (wg [1])
Rozpiętość- 8,0 m, długość- 4,9 m, wysokość- 1,9 m, powierzchnia nośna- 11,17 m 2.
Masa własna- 112 kg, masa całkowita- 227 kg.
Prędkość dopuszczalna- 101 km/h, prędkość przeciągnięcia- 43 km/h.

Dane techniczne "Double Eagle" (wg [1])
Rozpiętość- 8,6 m, długość-   m, wysokość- 2,02 m, powierzchnia nośna- 11,8 m 2.
Masa własna- 175 kg, masa całkowita- 408 kg.
Prędkość przelotowa- 112 km/h, prędkość ekonomiczna- 89 km/h, prędkość przeciągnięcia- 56 km/h.

Galeria

  • Ultralekki samolot sportowy Milholland ”Double Eagle”. (Źródło: Copyright The Double Eagle).

Źródło:

[1] The Legal Eagle
[2] The Double Eagle
[3] Kotyłło G. "Zbuduję sobie samolot". Polska Kurier Lubelski

blog comments powered by Disqus