Jeannin "Stahltaube", 1913

Samolot pionierski. Niemcy.
Samolot pionierski Jeannin ”Stahltaube” w zbiorach Muzeum Komunikacji i Techniki w Berlinie. (Źródło: Aconcagua via ”Wikimedia Commons”).

Niemiecki samolot pionierski Jeannin ”Stahltaube” posiadał układ skrzydeł wzorowany na samolocie Etrich ”Taube”. Zbudowany został w 1913 r. Emil Jeannin, konstruktor tego samolotu pochodzący z Alzacji, założył w 1912 r. własną fabrykę samolotów w Berlinie-Johannisthal. Mieściła się ona w 15 i 19 hangarze na lotnisku Johannisthal. Jeannin rozpoczął produkować od razu samoloty ”Taube”, które przyniosły mu wiele sławy. W 1913 r. we własnych zakładach rozpoczął produkować samoloty ”Taube” ze stalową konstrukcją kadłuba i mocniejszym silnikiem Argus. Samoloty te dostarczał do organizowanego lotnictwa wojskowego. Razem Jeannin wyprodukował w swej fabryce 37 samolotów ”Stahltaube”, w tym 26 szt. w 1913 r. i 11 szt. w 1914 r.

Równolegle z produkcją samolotów, Emil Jeannin prowadził własną szkołę pilotów.

W Polsce.

Po 1945 r. jeden samolot Jeannin ”Stahltaube”, należący do kolekcji Göringa, został odnaleziony na złomowisku koło Czarnkowa i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 r. trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie. Samolot zachował się w stanie prawie kompletnym z częściowo zdartym pokryciem kadłuba, bez usterzenia wysokości oraz bez kół.

Od 1983 r. Muzeum Komunikacji i Techniki w Berlinie podejmowało próby przejęcia kolekcji Göringa. Ostatecznie w 1986 r. muzeum berlińskie podpisało z ówczesną dyrekcją muzeum krakowskiego umowę o współpracy. Przewidywała ona, że samoloty przewożone będą parami do Berlina. Tam polscy specjaliści mieli je rekonstruować i odnawiać. Umowa przewidywała, że do Krakowa wracać będzie tylko jeden samolot z każdej odrestaurowanej pary. Drugi pozostać miał jako stały depozyt w muzeum berlińskim. Jesienią 1987 r. pojechały do Berlina pierwsze dwa samoloty- niemiecki Albatros L-30 z 1919 r. oraz Jeannin "Stahltaube". Albatros, wyremontowany z błędami w sztuce konserwatorskiej, wrócił do Krakowa. W Berlinie pozostał samolot "Stahltaube". Skandal, który wybuchł w Polsce po ujawnieniu treści umowy i utracie jednego z najcenniejszych eksponatów, spowodował zerwanie niekorzystnego kontraktu.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy jednopłat o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła o konstrukcji drewnianej.
Kadłuba kratownicowy spawany z rur stalowych. kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Argus o mocy 89 kW (120 KM).

Dane techniczne  ”Stahltaube” (wg [1]):
Rozpiętość- 13,65 m, długość- 9,9 m, wysokość- 2,88 m, powierzchnia nośna- 21,6 m2.
Masa własna- 705 kg, masa użyteczna- 330 kg, masa całkowita- 1035 kg.
Prędkość max- 100 km/h. Pozostałe dane są nie znane.

Galeria

  • Samolot pionierski Jeannin ”Stahltaube” lotnictwa niemieckiego. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Kalicki W. "Czy oddamy Bibliotekę Pruską?". Gazeta Wyborcza, 12.10.2001.
blog comments powered by Disqus