CubCrafters CC11 "Carbon Cub", 2005
(CC11-100 "Sport Cub")

Samolot sportowy. USA.
Samolot CubCrafters ”Carbon Cub SS” (EI-LSA). Samolot demonstracyjny firmy DirectSky. (Źródło: Copyright ” DirectSky”).

Firma CubCrafters , Inc. (pisana również jako Cub Crafters, Inc.) została założona w 1980 r. przez Jima Richmonda w Yakima (stan Waszyngton). Firma wyspecjalizowała się w kapitalnych remontach oraz odbudowywaniu kultowych samolotów Piper PA-18 "Super Cub". W związku z dużym zapotrzebowaniem na samoloty tej klasy, firma rozpoczęła również montaż nowych samolotów z części kupowanych od producenta, wprowadzając pewne ulepszenia.

Jim Richmond był przekonany, że konstruktorzy samolotu "Super Cub" nie wykorzystali w pełni jego możliwości. Będąc uzdolnionym inżynierem i projektantem, postanowił rozpocząć prace mające na celu modernizację "Super Cub’a". Dostrzegłszy jednak ogromny potencjał tkwiący w tej maszynie, postanowił w oparciu o nią zaprojektować od podstaw zupełnie nowy typ samolotu. Nowa konstrukcja miała wyglądem bezpośrednio nawiązywać do swojego klasycznego pierwowzoru, jednak miał być o wiele mocniejszy, bezpieczniejszy, tańszy w utrzymaniu i łatwiejszy w pilotażu. Powstał wówczas samolot CubCrafters CC18-180 "Top Cub". Jest to typowy samolot General Aviation dla najbardziej wymagających pilotów. Ważący nieco ponad tonę samolot początkowo przeznaczony był na rynek amerykański, gdzie samoloty tego typu są niesłychanie popularne wśród pilotów latających w najtrudniejszych z możliwych terenów, jak terytoria Alaski. "Top Cub", dzięki szerokiemu zastosowaniu kompozytów węglowych, jest w stanie udźwignąć o wiele więcej ładunku niż "Super Cub", nadal zachowując właściwości STOL (krótki start i lądowanie).

Gdy w 2004 r. w USA wprowadzono kategorię LSA (Light Sport Aircraft), firma CubCrafters opracowała dwa samoloty spełniające warunki tej kategorii:
- CubCrafters CC11-100 "Sport Cub"- napędzany silnikiem Continental O-200 o mocy 74 kW (100 KM). Samolot został zademonstrowany po raz pierwszy w 2005 r.,
- CubCrafters CC11-160 "Carbon Cub SS"- napędzany silnikiem CubCrafters CC340 o mocy 132 kW (180 KM). CC340 to zmodyfikowany silnik Lycoming O-320 z elektronicznym zapłonem i zmianami w konstrukcji miski olejowej i wydechu. Dzięki temu jest lżejszy o ok. 50 kg i posiada większą moc. Konstrukcja samolotu została opracowana od nowa z wykorzystaniem projektowania wspomaganego komputerowo (CAD), kompozytów na bazie włókna węglowego i nowoczesnych technologii. Dzięki temu znacznie została zmniejszona masa własna samolotu, jednoczenie stworzono bardzo wytrzymałą konstrukcję kadłuba. Zmniejszono również o połowę liczbę części. Wnętrze kabiny, dzięki zmienionej konstrukcji szkieletu kadłuba, jest o wiele przestronniejsze, niż w samolocie Piper "Super Cub". Samolot po raz pierwszy został zaprezentowany w 2007 r. podczas targów lotniczych Alaska State Aviation Trade Show and Conference,
- CubCrafters CC11-160 "Carbon Cub EX"- odpowiednik "Carbon Cub SS" w wersji zestawu do samodzielnego montażu. Zestaw zawiera zmontowany kadłub oraz wszystkie niezbędne części do wykonania płatowca. Silnik, podzespoły silnika oraz tablica przyrządów- z racji na szeroki wybór, dostarczane są na indywidualne zamówienie klienta. Zalecany silnik to CubCrafters CC340.

Samolot "Carbon Cub SS", z masą startową poniżej 600 kg i silnikiem o mocy 132 kW, posiada znakomite właściwości STOL. Do samolotu należy rekord długości startu, ustanowiony w 2007 r. w konkursie na najkrótszy start i lądowanie w czasie targów lotniczych Alaska State Aviation Trade Show and Conference w Valdez (Alaska) wynikiem 19 stóp (niecałe 6 m!). Opcjonalne użycie  większych opon (typu "Tundra") daje możliwość startu i lądowania w dowolnym terenie, np. na kamienistej plaży. Dodatkowo, każdy model samolotu CubCrafters posiada w opcji dodatkowej pływaki, co zwiększa wachlarz jego zastosowań. Istnieje również możliwość montażu dodatkowego wyposażenia, takiego jak większy zbiornik paliwa, powiększony przedział bagażowy, dodatkowy zestaw oświetlenia, wzmocnione zawieszenie lub sterowane koło ogonowe.

W Polsce.

W 2012 r. spółka DirectSky została pierwszym przedstawicielem handlowym firmy CubCrafters , Inc. na rynku europejskim. Prezesem spółki, która posiada dwa oddziały- w Irlandii (Abbeyshrule Airfield) i w Polsce (Mielec), jest Kamil Skorupski. Firma zapewniał sprzedaż, serwis, remonty, a także szkolenia dla pilotów tego typu konstrukcji. DirectSky oferuje dwie wersje samolotu produkowanego przez CubCrafters: "Carbon Cub SS" oraz "Carbon Cub EX".

W czerwcu 2012 r. DirectSky odebrał pierwszy samolot "Carbon Cub SS", który otrzymał znaki rejestracyjne EI-LSA. Na początku 2013 r. samolot znajdował się w Polsce  i był wykorzystywany jako samolot demonstracyjny. Stacjonował na lotnisku Opole- Kamień Śląski (EPKN). Pierwsze dwa nowe samoloty miały być dostarczone dla klientów pod koniec marca 2013 r. W dniu 1.01.2016 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 3 samoloty "Carbon Cub EX".

Konstrukcja.

Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Płat dwudźwigarowy. Dźwigary, żebra krawędź natarcia i krawędź spływu o konstrukcji aluminiowej. Podparty zastrzałami o układzie V. Pokrycie z tkaniny. Profil skrzydła- Modified USA 35(B). Skrzydła wyposażone w lotki typu Friese (o konstrukcji aluminiowej, pokrycie blachą aluminiową), klapy szczelinowe i turbolizatory.
Kadłub kratownicowy, spawany z rur stalowych. Pokrycie z tkaniny. Kabina zakryta.
Usterzenie kratownicowe, spawane z rur stalowych. Usztywnione drutem.
Podwozie klasyczne stałe (3x3 & AOSS System).

Wyposażenie:
Tablica przyrządów dostarczana jest w kilku opcjach: MyPanel- wyposażona jest we wskaźniki do lotów VFR, radio Becker AR6201 VHF Com oraz transponder Becker BXP 6401-1 XPDR (istnieje również możliwość podłączenie iPada lub podzespołów nawigacji firmy Garmin); druga opcja to model Deluxe VFR II, wyposażony w podzespoły awioniki Garmin, takie jak Garmin aera™ 550, Transponder 328GTX oraz radio Garmin SL40™ VHF Como oraz intercom typu PM1200. Trzecia i najnowocześniajsza opcja to tablica przyrządów typu "Glass Cockpit", gdzie oprócz wspomnianych wcześniej podzespołów marki Garmin, zamontowany jest model Dynon FlightDEK-D180 "Super-Brite", zastępujący zegary analogowe.

Instalacje: elektryczna, ogrzewania kabiny.

Dane techniczne "Carbon Cub SS" (wg [5]):
Rozpiętość- 10,44 m, długość- 7,09 m, wysokość- 2,54 m, powierzchnia nośna- 16,63 m2.
Masa własna- 405 kg, masa startowa- 599 kg, masa startowa w wersji wodnosamolotu- 649 kg.
Prędkość dopuszczalna- 226 km/h, prędkość max- 162 km, prędkość przeciągnięcia na klapach- 51 km/h, wznoszenie- 10,7 m/s, zasięg max- 724 km, czas lotu- 4 h.

Dane techniczne "Sport Cub S2" (wg [5]):
Rozpiętość- 10,44 m, długość- 7,09 m, wysokość- 2,54 m, powierzchnia nośna- 16,63 m2.
Masa własna- 379 kg, masa użyteczna- 220 kg, masa startowa- 599 kg.
Prędkość dopuszczalna- 226 km/h, prędkość max- 162 km, prędkość przeciągnięcia na klapach- 51 km/h, wznoszenie- 4 m/s, zasięg max- 724 km, czas lotu- 5 h.

Galeria

  • Samolot ”Carbon Cub SS” (EI-LSA) w locie. (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).
  • Efektowny start samolotu. (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).
  • Samolot ”Carbon Cub SS” (EI-LSA) w locie. (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).
  • Logo firmy DirectSky na masce samolotu ”Carbon Cub SS” (EI-LSA). (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).
  • Konstrukcja płatowca. (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).
  • ”Carbon Cub SS” (N219CC) w locie. (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).
  • Opony typu ”Tundra”. (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).
  • ”Carbon Cub SS” w wersji wodnosamolotu. (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).
  • Kabina pilota. (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).
  • Samolot CubCrafters ”Carbon Cub SS”. Rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Copyright ” DirectSky”</a>).

Źródło:

[1] Setlak M. "Węglowy Cub". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/2012.
[2] Gancarz Ł. "CubCrafters - przegląd konstrukcji". aviation.net.pl.
[3] "Firma CubCrafters otwiera się na europejski rynek". dlapilota.pl.
[4] DirectSky- CubCrafters European Sales Center.
[5] CubCrafters , Inc.
[6] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.

blog comments powered by Disqus