Kolb Mark III (Kolb "TwinStar"), 1984

Ultralekki samolot sportowy. USA.
Samolot Kolb Mark III Classic na lądowisku w Tworzyjanowie. Zima 2011 r. (Źródło: zrzut ekranu Krzysztof Luto).

Projekt ultralekkiego samolotu sportowego Kolb "TwinStar" został opracowany na początku lat 1980-tych w firmie Kolb Aircraft Company. Konstruktorem samolotu był założyciel firmy- Homer Kolb. Samolot został zbudowany w układzie dwumiejscowego (z miejscami obok siebie) górnopłata z silnikiem napędzającym śmigło pchające.

W 1984 r. rozpoczęła się produkcja seryjna wersji "TwinStar" Mark I, która posiadała odkryte fotele załogi, osłonięte wiatrochronem. Następnie rozpoczęła się produkcja wersji "TwinStar" Mark II z całkowicie zakrytą kabiną załogi. Obie wersje napędzane były silnikiem Rotax 503. Samoloty były dostarczane w zestawach do samodzielnego montażu.

W 1990 r., po tym jak Federal Aviation Administration wydała przepisy zwiększające dopuszczalną masę dla dwumiejscowych samolotów ultralekkich, została opracowana wersja "TwinStar" Mark III. Otrzymała ona wzmocnioną konstrukcję (m.in. średnica dźwigara skrzydła została zwiększona z 5 do 6 cali). Dzięki temu samolot mógł być napędzany mocniejszym silnikiem Rotax 583. Wzrosła również masa startowa samolotu. W 1993 r. do produkcji weszła wersja Mark-III Lite. Została ona przerwana 1994 r., ponieważ większość klientów zainteresowana była zakupem samolotów wyposażonych w klapy, których ta wersja nie posiadała.

W 1999 r. firma Kolb Aircraft Company została wykupiona przez grupę inwestorów i otrzymała nazwę New Aircraft Company Kolb. Wiosną 2000 r. została przedstawiona nowa wersja samolotu, która otrzymała nazwę Kolb Mark III Xtra (oznaczony czasami jako M3x). Dzięki fachowej wiedzy znanego aerodynamika Barnaby Wainfan została gruntownie zmodyfikowana przednia część kadłuba. Została ona wydłużona o 30 cm oraz otrzymała bardziej opływowe kształty aerodynamiczne. Dzięki temu wzrosła prędkość przelotowa. Kabina załogi otrzymał bardziej ergonomiczny układ. Po opracowaniu wersji Kolb Mark III Xtra samolot "TwinStar" Mark III został przemianowany na Kolb Mark III Classic.

Samoloty z rodziny Kolb "TwinStar" są bardzo popularne w USA. Budowane są przez amatorów- konstruktorów i używane przeważnie do latania rekreacyjnego. Samolot posiada znakomite własności pilotażowe oraz znakomite właściwość STOL. Mała prędkość przeciągnięcia powoduje, że samolot jest bardzo bezpieczny. Przestronna i wygodna kabina posiada bogate oszklenie, które w połączeniu z układem 'pchacza" zapewnia znakomitą widoczność.

W Polsce.

W pierwszej połowie lat 1990-tych Kazimierz Barczewski i E. Szymocha z Wrocławia zbudowali ultralekki samolot sportowy ”Twin Star” Mark II (Barczewski-Szymocha ”Twin Star” ).

W 2011 r. samolot Kolb Mark III użytkowany był na lądowisku w Tworzyjanowie (koło Wrocławia).

Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Skrzydła posiadają po jednym dźwigarze w postaci rur duraluminiowej o średnicy 6 cali. Żebra o konstrukcji duraluminiowej. Skrzydła wyposażone w lotki i klapy. Składane do transportu i hangarowania.
Kadłub składa się z części kabinowej o konstrukcji kratownicowej, spawanej z rur stalowych. Tylna część kadłuba w postaci duraluminiowej rury. Kabina odkryta (wersja Mark I) lub zakryta, miejsca załogi obok siebie.
Usterzenie w układzie klasycznym. Stateczniki poziome składane do hangarowania.

Silnik:
- "Twinstar" Mark III, Mark III Classic-  Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM), Rotax 582 o mocy 48 kW (64 KM), Rotax 618 o mocy 55 kW (74 KM) lub Rotax 912UL o mocy 60 kW (80 KM),
- Mark III Xtra- Rotax 912UL o mocy 60 kW (80 KM), Rotax 912UL o mocy 75 kW (100 KM) lub Jabiru 2200 o mocy 63 kW (85 KM).

Dane techniczne "TwinStar" Mark II (wg [2]):
Rozpiętość- 9,14 m, długość- 6,86 m, wysokość- 1,72 m, powierzchnia nośna- 14,86 m2.
Masa własna- 145 kg masa startowa max- 340 kg.
Prędkość dopuszczalna- 117 km/h, prędkość przeciągnięcia- 48 km/h, wznoszenie- 5 m/s.

Dane techniczne Kolb Mark III Classic (wg [3]):
Rozpiętość- 9,14 m, długość- 6,85 m, wysokość- 1,92 m, powierzchnia nośna- 14,86 m2.
Masa własna- 215 kg masa startowa max- 454 kg.
Prędkość dopuszczalna- 161 km/h, prędkość przelotowa- 111- 128 km/h, prędkość przeciągnięcia- 61-65 km/h, wznoszenie- 3,3- 6,6 m/s.

Dane techniczne Kolb Mark III Xtra (wg [3]):
Rozpiętość- 9,14 m, długość- 7,31 m, wysokość- 1,92 m, powierzchnia nośna- 14,86 m2.
Masa własna- 227 kg masa startowa max- 454 kg.
Prędkość dopuszczalna- 161 km/h, prędkość przelotowa- 128- 145 km/h, prędkość przeciągnięcia- 61-65 km/h, wznoszenie- 4,1- 6,6 m/s.

Galeria

  • Samolot Kolb Mark III Classic na lądowisku w Tworzyjanowie. (Źródło: zrzut ekranu Krzysztof Luto).

Źródło:

[1] Jurga R. "Tworzyjanów- niebo dla lotników". "Lotnicza Polska"
[2] "TwinStar" Mark II. Folder reklamowy samolotu.
[3] Kolb Aircraft Co. Experimental and Light Kit Build Aircraft
[4] B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
blog comments powered by Disqus