Dobrociński "Orchidea", 1972-1975
W 1972 r. Tadeusz Dobrociński zaprojektował motoszybowiec "Orchidea", którego konstrukcja oparta została no elementach szybowca SZD-8bis "Jaskółka". Opracowanie przewidywało skrócenie kadłuba i zmniejszenie rozpiętości skrzydeł, zmianę obrysu usterzenia pionowego wraz z nieznacznym zmniejszeniem powierzchni steru kierunku oraz zmianę obrysu przedniej części kadłuba, co wynikało z umieszczenia pilota w pozycji leżącej. Usterzenie poziome nie uległo zmianom. Podwozie miało stanowić kółko 300x125 mm z hamulcem szczękowym oraz płoza ogonowa.
Napęd motoszybowca miał stanowić dwusuwowy silnik Trabant 601 o mocy podwyższonej do 22 kW (30 KM), umieszczony na wsporniku o przekroju kroplowym, wbudowanym w okucie główne płata. Silnik miał być obudowany kroplową osłoną z laminatu. Śmigło drewniane, d dwułopatowe o stoku nastawnym- własnej konstrukcji. Możliwość ustawienia śmigła w chorągiewkę.
W 1975 r. przy motoszybowcu "Orchidea" wykonano pewne prace, jednak ze względu na kłopoty z silnikiem, nawałem innych zajęć oraz z uwagi zbyt małe pomieszczenie- prace przy tym ambitnym projekcie przerwano.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydło dwudzielne, jednodźwigarowe, trapezowe, pokryte w całości sklejką. Skrzydła motoszybowca wyposażone w klapy.
Kadłub konstrukcji półskorupowej o przekroju owalnym kryty sklejką. Kabina zakryta, pilot w pozycji leżącej.
Usterzenie w układzie klasycznym.
Podwozie jednotorowe składające się z kółka głównego i płozy ogonowej.
Silnik- samochodowy Trabant 601 o mocy 22 kW (30 KM). Śmigło pchające.
Dane techniczne "Orchidea" (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m, długość- 5,35 m, wysokość- 1,4 m, powierzchnia nośna- 7,15 m2.
Masa własna- 155 kg, masa całkowita- 230 kg.
Prędkość dopuszczalna- 180 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h, doskonałość (z wyłączonym silnikiem)- 24.
Galeria
Źródło:
[1] Dmyszewicz M. "W pracowni wrocławskiego konstruktora-amatora. Od Pterodaktyla do RWD-5". Skrzydlata Polska nr 9/1975.