Dobrociński "Orchidea", 1972-1975

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec ”Orchidea”. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 9/1975).

W 1972 r. Tadeusz Dobrociński zaprojektował motoszybowiec "Orchidea", którego konstrukcja oparta została no elementach szybowca SZD-8bis "Jaskółka". Opracowanie przewidywało skrócenie kadłuba i zmniejszenie rozpiętości skrzydeł, zmianę obrysu usterzenia pionowego wraz z nieznacznym zmniejszeniem powierzchni steru kierunku oraz zmianę obrysu przed­niej części kadłuba, co wynikało z umieszczenia pilota w pozycji leżącej. Usterzenie poziome nie uległo zmianom. Podwozie miało stanowić kółko 300x125 mm z hamulcem szczękowym oraz płoza ogonowa.

Napęd motoszybowca miał stanowić dwusuwowy silnik Trabant 601 o mocy podwyższonej do 22 kW (30 KM), umieszczony na wsporniku o przekroju kroplowym, wbudo­wanym w okucie główne płata. Silnik miał być obudowany kroplową osłoną z laminatu. Śmigło drewniane, d dwułopatowe o stoku nastawnym- własnej konstrukcji. Możliwość ustawienia śmigła w chorągiewkę.

W 1975 r. przy motoszybowcu "Orchidea" wykonano pewne prace, jednak ze względu na kłopoty z silnikiem, nawałem innych zajęć oraz z uwagi zbyt małe pomieszczenie- prace przy tym ambitnym projekcie przerwano.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydło dwudzielne, jednodźwigarowe, trapezowe, pokryte w całości sklejką. Skrzydła motoszybowca wyposażone w klapy.
Kadłub konstrukcji półskorupowej o przekroju owalnym kryty sklejką. Kabina zakryta, pilot w pozycji leżącej.
Usterzenie w układzie klasycznym.
Podwozie jednotorowe składające się z kółka głównego i płozy ogonowej.

Silnik- samochodowy Trabant 601 o mocy 22 kW (30 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne "Orchidea" (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m, długość- 5,35 m, wysokość- 1,4 m, powierzchnia nośna- 7,15 m2.
Masa własna- 155 kg, masa całkowita- 230 kg.
Prędkość dopuszczalna- 180 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h, doskonałość (z wyłączonym silnikiem)- 24.

Galeria

  • Motoszybowiec ”Orchidea”. Rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 9/1975).

Źródło:

[1] Dmyszewicz M. "W pracowni wrocławskiego konstruktora-amatora. Od Pterodaktyla do RWD-5". Skrzydlata Polska nr 9/1975.
blog comments powered by Disqus