Dobrociński "Sigma", 1972
Konstrukcja lotnia wzbudziła duże zainteresowanie. Do modelarni T. Dobrocińskiego napłynęły listy z pytaniami z kraju i z zagranicy. Chcąc wyjść naprzeciw prośbom, budowniczowie "Sigmy" opublikowali w 1973 r. w tygodniku Skrzydlata Polska jej konstrukcję oraz sposób wykonania.
Konstrukcja.
Szkielet lotni został zbudowany z tyczek sosnowych o przekroju kołowym i średnicy 4 cm. Kil oraz dwa dźwigary wykonane były z dwóch, połączonych ze sobą tyczek o długości 2,2 m. Dźwigar wykonany był z dwóch tyczek o długości 1,5 m. Kąt wierzchołkowy lotni- ok. 75o. Sterownica wykonana była z tyczek o długości 0,99 m (1 szt. jako poprzeczka) i 1,5 m (2 szt., boki sterownicy). Końce tyczek były zabezpieczone i wzmocnione za pomocą duralowych rurek cienkościennych. Okucie główne wykonane z blachy duralowej lub stalowej. (W miejsce tyczek sosnowych możliwe było zastosowanie cienkościennych rur metalowych lub tyczek bambusowych). Szkielet usztywniony układem dolnych cięgieł (lotnia nie posiadała masztu).
Pokrycie jednostronne wykonane z przezroczystej folii. Pokrycie klejone było z pasów folii o szerokości 1 m. Kątowy naddatek pokrycia- ok. plus 10 o.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji siedzącej.
W celu zabezpieczenia się przed twardym lądowaniem, konstruktor przewidywał możliwość montażu płozy ze sprężystego, mocnego i zarazem lekkiego materiału.
Dane techniczne "Sigma" (wg [2]):
Rozpiętość- ok. 5,5 m, długość- ok. 4,5 m, powierzchnia nośna- ok. 16-17 m2.
Czas montażu lotni- ok. 5 min.
Galeria
Źródło:
[1] Dmyszewicz M. "W pracowni wrocławskiego konstruktora-amatora. Od Pterodaktyla do RWD-5". Skrzydlata Polska nr 9/1975.
[2] Stach A. "Budujemy miękkopłat". Skrzydlata Polska nr 28, 29, 30/1973.